K report

8 komoly és 5 kevésbé komoly tény a Mercedes Benz SLR McLaren –ről

2014. április 30. - klarky

Kezdjük talán rögtön azzal, hogy ennek az autónak már a típus-meghatározása sem egyértelmű. Az SLR ugyanis Angliában készült 2003 és 2010 között a McLaren közreműködésével, de a Mercedes Benz irányításával, így nevében mindkét gyártó említése teljességgel indokolt. A gyártási periódus során ráadásul a jelzett modellből kétféle karosszériaváltozat is készült (Coupé és Roadster), továbbá épült egy könnyített kivitel 722 majd 722S néven, később pedig a modellciklus végén legendás versenyzőjük Stirling Moss előtt tisztelegve még gyártottak egy limitált Stirling Moss kiadást is teljesen új karosszériával. Ezeket figyelembe véve láthatjuk tehát, hogy SLR és SLR közt van/lehet különbség még akkor is, ha az alapok teljesen ugyanazok.

slr_blog.jpg

A kollekció

Történelmi kitekintésként legyen elég annyi, hogy az újkori modellek az ős Mercedes Benz 300 SLR –nek (Sport Leicht Rennsport vagy angolul Sport Light Racing) emléket állítva születtek meg, melyek viszont a W196 –os Forma 1 –es autók alapjaira készültek még az 50-es években. A 300 SLR, amivel a korábban már említett legendás autóversenyző Stirling Moss győzedelmeskedett megannyi híres versenyen sajnos nem csak futamgyőzelmeiről ismert. Ezen típus nevéhez fűződik ugyanis az autósport történetének legsúlyosabb balesete is, melyben Pierre Levegh az '55-ös LeMans-i 24 órás versenyen a nézők közé repült versenyautójával és 83 ember halálát okozta, a sajátját is beleértve. A tragédia után a Mercedes visszavonult a motorsporttól mely távolmaradás egészen 1980-ig tartott.

De térjünk vissza a kétezres évekbe. A Mercedes Benz SLR McLaren egy megdöbbentő erejű sportkocsi melyből (módosulásait is belevéve) a gyártás hét éve alatt egészen pontosan 2175 db példány készült el. Technikai adatokba itt most nem mennék bele, említésképp annyit, hogy az alap SLR egy kompresszoros, 5.5 literes, V8-as, 626 LE –s erőforrással bír, melynek csúcsnyomatéka 780 Nm, és ami 3,8 mp alatti 100 Km/h –ás, 10,3 mp alatt 200 km/h –ás és 29,4 mp alatt 300 km/h –ás gyorsulást tesz lehetővé miközben végsebessége 310 km/h és így szól:

Tekintve, hogy a további modellváltozatok könnyebbek voltak, mint az „alap” SLR, azok még brutálisabb gyorsulási adatokkal bírtak, szóval egy igazi szörnyről beszélhetünk.

A száraz tények után következzenek hát az érdekességek, amikről talán még nem halott az olvasó, és ha a típusra keresünk a neten, akkor sem ezek fognak első helyen szerepelni a keresési eredményekben.

1., Az autó 5 sebességes automata váltóval van szerelve, mely manuális módban is használható. Ekkor a pilóta 3 féle váltóprogram közül választhat, melyek rendre: Sport, Supersport és Race. Semmi finomkodó City program, meg Economy, hasonló takarékoskodásra, nyugodtságra ösztönző változat, itt a közül lehet választani, hogyha béna vagy (márpedig ilyen teljesítmény mellett a legjobb sofőr is könnyen elvesztheti az uralmat a gép felett) gyorsan halsz meg vagy még gyorsabban. Közúton bizony észnél kell vele lenni, de nagyon.

2., A poszt bevezetőjében már előkerült a mágikus 722 –es szám. De vajon mire utalhat? A magyarázat szerint Stirling Moss az 1952 –es Mille Miglia versenyen indult a 722 –es rajtszámú autóval, ami viszont onnan kapta ezt a plecsnit, hogy a verseny pontosan 7 óra 22 perckor rajtolt el. Ezen a futamon egyébként Stilring Moss legendás győzelmet aratott és ez előtt tisztelegve manapság egyetlen modern autóként csak az SLR indulhat el a Mille Miglián.

722-Mercedes-Benz-300SLR.jpg

A 722 -es 300 SLR

3., Az SLR üléseinek szerkezete (az autó más részeivel egyetemben, de erről később) szénszálból készül és merev hátfallal bír, azaz ezen állítási lehetőség nincs, ez versenyautó, ide nem pihenni járunk hanem izgulni és félni, akkor meg a legkisebb baja is az a sofőrnek, hogy milyen az ülés. DE! Hogy mégse érezze magát a kedves ügyfél kényelmetlenül méregdrága szuperspotkocsijában az egykori megrendelőknek ülést, azaz ülésméretet kellett választaniuk, melyre ötféle méretből kerülhetett sor S – XXL –ig és ezt követően került sor az egyedi kialakításra, azaz az ülést személyre szabták.

mercedes_slr_interior.jpg

4., Az autó formája, minden apró részletére kiterjedően egy alapos tervezés eredményeként létrehozott mestermű, ami a felnikre is érvényes. Az SLR keréktárcsái egy turbinára hasonlítanak, melynek küllői a turbina lapátjai és nem csak úgy néz ki, de akként is funkcionál. Menet közben ugyanis a lapátformák ténylegesen levegőt szállítanak, melyek a fékek hűtését szolgálják. Ez a tulajdonsága viszont csak akkor érvényesül, ha a kerekek jól vannak felrakva, azaz itt különösen ügyelni kell arra, hogy azok a megfelelő oldalra kerüljenek felszerelésre, felcserélni őket szigorúan tilos.

Mercedes-Benz-SLR_McLaren_2004_alloy_wheel.jpg

5., A 2003 –ban megjelent SLR nem csak szellemiségében, de megjelenésében is igyekszik emléket állítani a legendás Uhlenhaut Coupé –nak. Ezek négy helyen érhetők tetten:

  •           oldalsó kipufogók, melyek közvetlenül az első kerekek mögé kerültek
  •           sirályszárnyas ajtók
  •           oldalsó kopoltyúk a jobb motorhűtésért
  •           és az egyező hengerszám, azaz a 8 hengeres motorok.

tumblr_musaymM7kI1r6p1s5o1_500.jpg

Az autó, ami nem hátul, hanem elöl/oldalt hörög, felette a tekintélyes hűtőnyílás

6., Minden SLR Mercedesben, még a tető és ablak nélküli Stirling Moss változatban is van légkondicionáló berendezés. S hogy minek? Egyszerűen azért, mert az SLR Mercedesben a légkondicionáló folyamatosan hűti az üzemanyagot is. Nem elírás, tényleg így van.

7., Az autó nagy része, úgymint a karosszéria egyes részei (motorháztető, ajtók, stb.) a gyűrődési zónák és az un. monocoque (mely hajaz a forma autók pilótákat védő kalitkájára) szénszálból készült mely példás szilárdságot és merevséget eredményez. Ez valódi F1 –es cucc, igazi high tech, ilyen mennyiségben, sorozatban gyártott autóba, ezt megelőzően még soha nem tettek ebből az anyagból.

slr monocoque.jpg

8., Szintén említésre került már, hogy a Stirling Moss változatnak se teteje, se első szélvédője nincs, mindössze egy 5 cm –es kis perem van a sofőr előtt, mely a levegő kedvező irányú terelését szolgálja. És hogy miért nem magasabb ez az elem? Mert az aktuális szabályozás szerint, ha az autón 5 cm-nél magasabb a „szélvédő” arra bizony már ablaktörlőt kell szerelni, azt pedig a gyártó nem szerette volna.

mercedes-slr-stirling-moss.jpg

Ennyi komolykodás után, most jöjjön pár kevésbé fontos, de azért érdekes részlet:

1., A végletekig lekönnyített és minden felesleges lózungtól megszabadított SLR Stirling Moss végsebessége 350 km/h óra az „alap” 310 Km/h –hoz képest. Ha valaki nyélgázon nekifogna egy földkerülésnek elméletileg 114 és fél óra múlva már vissza is érne a kiindulási pontjára. Hogy ez sok vagy kevés? Ha csaj vagy és a milliomos pasid pont egy ilyen kihívás során próbálná bizonyítani férfiasságát csak vedd elő a dobozos Gyűrűk Ura trilógiát és mire ennyi idő alatt nagyjából kilencszer megnézned egymás után már itthon is van a macho urad. Ha ezt Willy Fog megérhette volna…

2., A Stirling Moss kiadás példányszáma az ára ellenére erősen korlátozott volt és hiába akarta volna megvenni egy feltörekvő oligarcha, csak úgy nem lehetett hozzájutni. Az autót a Mercedes leghűségesebb ügyfeleinek kínálta csak fel megvételre, azaz ha valahol egy garázsba bekukkantva ez a látvány fogad, ott miután az állad fölszedted a földről biztos, ami biztos alapon jobb nem kérdezősködni a vagyon eredetéről.

tumblr_mnn3r38rZg1qanlclo1_1280.jpg

3., Szupersportautó tervezésekor a mérnökök/designerek prioritási listáján nem pont a csomagtartó mérete szokott lenni az előkelő helyen, ennek az autónak mégis viszonylag nagy puttyonyt sikerült rajzolni, azaz a kocsi már-már praktikus. És hogy mégis mekkora? Hozzávetőlegesen akkora, mint az autó összes légzsákjának a térfogata együttvéve, azaz – szigorúan elméletileg - ha valami okból kifolyólag, úri hóborttól vezérelve felfújva kéne hazafuvarozni egy szettet az alkatrész kereskedésből nyugi, be fog férni.

4., Korábban volt már szó arról, hogy a gyártás 7 éve alatt 2157 db SLR készült el. Eredetileg 3500 darabot terveztek, de ez már így sikerült, a gyűjtők, tulajok sejtésem szerint annak csak örülnek ha kevesebb van típusból, hisz ritkasága csak növeli amúgy is tekintélyes értékét ezen modelleknek. Az egyes módosulások megoszlása az alábbiak szerint történt a gyár statisztikája szerint:

1262 darab Coupé

150 darab 722

520 darab Roadster

150 darab 722S

75 darab Stirling Moss

Ha ezek erőforrásainak összteljesítményét összeadjuk pontosan 1.340.687 LE jön ki, ami tudod, hogy mennyire elképesztőenkimondhatatlanulrengetegsok? Nagyjából öt darab Nimitz osztályba tartozó repülőgép-hordozó bír ekkora erővel… Jó mi?

5., Nem volt szó ez idáig az autó áráról, de nem is igazán lényeges. Egyrészt újonnan kapni már úgysem lehet (persze aki akarja rákereshet a neten), ma az akkori ár már semmit nem jelent, hisz ezek az autók abba a kategóriába tartoznak, melyek az idő múlásával, mint műtárgyak nem csak műszaki színvonaluk, de példányszámuk alapján is napról napra értékesebbek lesznek, azaz ha a gazdi nem csukja össze befektetésnek sem rossz egy SLR.

Viszont találtam egy érdekes adatot, melynek hallatán szerintem a tehetősek szemöldöke is fejbúbig szalad. Volt már róla szó, hogy a modell karosszériájának jó része különleges szénszál kompozitból készült. Tegyük fel, hogy kicsit nem figyel oda az arab herceg miközben fordul ki a Harrods mögül és lekoccollja az autója orrát, cserélni kell a géptetőt. Mi a tipp, mibe kerül csak ez az egyetlen alkatrész? Ááá… nem. Sokkal több. 50 ezer euró, azaz ~15 millió forint. És akkor még le is kell festeni…

mercedes-benz-300-slr-1955.jpg

Mellettem az utódom

forrás: Mercedes Benz, wikipedia

A bejegyzés trackback címe:

https://kreport.blog.hu/api/trackback/id/tr756099777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása