K report

Koncepciótól a végtermékig

2015. október 25. - klarky

A koncepcióautók, tanulmánymodellek sorsa meglehetősen kiszámítható. Tekintve, hogy már a puszta létüket sem indokolja más, mint az, hogy adott gyártó megmutassa hogyan is képzeli a jövőt, milyen formai és technikai elképzelései vannak a soron következő generációi számára, ill. annak megvillantása, hogy hol is járnak a fejlesztésekben, mit is tudnak igazából nem meglepő az, hogy többségük a szalonok forgószínpadától soha nem jut el az aszfaltcsíkig.

Egyesek már a kezdő fázisban sem többek, mint egy üres műanyag héj 4 kerékre állítva, míg mások gyakorlatilag teljes motorizáltsággal felvértezett, végletekig kidolgozott, mondhatni sorozatérett példányok.

Mikor egy gyártó koncepcióautót készít igazából semmi sem drága. Szokatlan méretek akár praktikátlan formákban megjelenítve, drága anyagok, olyan műszaki megoldások, melyek kivitelezése nehézkes és az sem lehetetlen, hogy azok a mindennapi használatban elvéreznének, vagy ha más nem, hát a gyártása soha nem térülne meg.

Hogy mégis miért csináljak? Egy – egy ilyen „autó” elkészítése kiváló alkalom arra, hogy megszondáztassák a közönséget, a szaksajtót és kikacsintsanak a konkurencia felé, mely szerint látjátok? Mi már itt tartunk…

Mivel ezen járgányok rendre hatalmas autószalonok és kiállítások rivaldafényében mutatkoznak meg viszonylag olcsón lehet tesztelni a jövőbeli vásárlók reakcióit, egész költséghatékonyan lehet „próbálkozni”, hisz inkább itt bukjanak meg az elképzelések, mint akkor, amikor már kész az új modell, felszerszámozva várják a gépsorok az indítójelzést.

A kiállítások végeztével aztán megkezdődik a tapasztalatok kiértékelése mely ismeretek alapján folytatódik az érdemi munka. A jellemző az, hogy részmegoldások átkerülnek a jövő utcai autóiba, míg más elképzelések örök álmok maradnak. A motorizált vagy meghajtás nélküli műalkotások gyári múzeumokba kerülnek kiállításra vagy a présgépek martalékává lesznek.

Hogy mennyire fontos koncepcióautót készíteni mi sem bizonyítja jobban, minthogy a nagyobb autószalonokra a legkisebb, legszegényebb gyártók is igyekeznek előállni valamivel, mely ha másra nem is, arra feltétlen jó, hogy a brand forogjon a médiában és lássák az érdeklődők, hogy a márka él, létezik, számol a jövővel.

A fent idézett általános forgatókönyvek aztán nagy ritkán furcsa kanyart vesznek. Halál komolynak gondolt modellek, fejlesztések kerülnek visszatapsolásra nem várt negatív reakciók láttán, míg viccesnek gondolt formák kerülnek gyártásba pusztán azért, mert a közönség kikövetelte.

Bárhogy is alakuljon ugyanakkor, az szinte biztos, hogy a koncepciót reszelgetni, alakítgatni kell ahhoz, hogy az piacképes termékké váljon. Van, hogy csak kicsit, van, hogy jelentősebb mértékben, de belenyúlnak a tervezők/mérnökök a koncepcióba annak érdekében, hogy a hétköznapokban, különböző élethelyzetekben is megállja helyét a megvásárolható példány.

A következőkben jöjjön 13 járgány átváltozása GIF -ben elmesélve a koncepciótól a végtermékig.

Acura / Honda NSX

A 90-es évek legendás japán szupersportkocsijának /melynek fejlesztését maga Ayrton Senna is segítette anno/ utódja lenne, és bár elvileg kész olyan régóta reszelgetik, olyan régóta mutogatják, hogy én már szkeptikus vagyok. Az az érzésem, mintha sosem jönne már el a bemutató.

acura_nsx.gif

 

Tesla Model S

Ami úgy lett szériaautó, hogy még ma is hihetetlen, hogy létezik, köztünk jár, jön, megy, gurul. Mondjuk úgy, egy megvehető koncepció, annyira sci – fi az egész.

tesla_model_s.gif

 

Suzuki Kizashi

A képeket látva sokat tűnődtek a derék japánok, hogy mi is legyen ez, aztán a nagy erőlködésből mindössze egy jókora bukásra futotta csak. Ez lett volna a Suzuki nagyautója, de más-más okok miatt se az USA célpiacán, se Európában nem sikerült megvetnie a lábát. (A file mérete miatt a GIF -ért klikk a képre!)

suzuki_kizashi_pic.jpg

 

Renault Capture

Ez a modell jól mutatja, hogy hol is kell belenyúlni egy koncepcióba annak érdekében, hogy az a mindennapokban alkalmas legyen a használatra. Ugyan szépek, de teljesen élhetetlenek a huszonplusz collos kerekek és az sem árt, ha a hátul ülőknek is jut némi fejtér.

renault_capture.gif

 

Nissan GT-R

A Godzilla. Nem sokat csiszoltak a kiindulási alapon, tekintve, hogy ez egy igazi célszerszám. Kapható, de az átlagember számára annyira földöntúli és elérhetetlen, hogy sokunk akár koncepciónak is hiheti.

nissan_gt_r.gif

 

Lexus LF-A

Ugyanaz, mint a Nissan GT-R azzal a különbséggel, hogy ez a nem átlagemberek számára is elérhetetlen.

lexus_lfa.gif

 

Jaguar F-type

Sokak szerint a brit autóipar mint olyan rég halott, de ha eltekintünk a keszekusza tulajdoni viszonyoktól, azért az F-type nagyon meg lett csinálva. Igazi kis mosolyvágent hoztak össze nagymacskáék, a kocsi hörög, a gazdi pedig visít és sikoltozik örömében. Remek szimbiózis.

jaguar_f_type.gif

 

BMW i3 és i8

A bajorok válasza korunk környezetbarát hibrid és elektromos őrületére. Talán nem tévedek nagyot ha azt mondom elég megosztó és tényszerűen méregdrága lett mindkét kísérlet és bár nem kétlem, hogy megvan az a réteg akinek erre van igénye a legutolsónak a BMW –t gondoltam volna aki ebben a szegmensben próbálkozik. És hogy egyből két kategóriában… nekem kicsit fura. Egyébként érdemes megfigyelni, hogy a túlméretes üvegfelületek milyen szépen tűntek el a koncepciók oldaláról bár látszik, hogy nagyon igyekeztek a tervezők, hogy a futurisztikus vonások azért megmaradhassanak. (Az i3 esetében klikk a képre.)

bmw_i3_pic.jpg

 

bmw_i8.gif

 

Ford GT

Ez a típus az összes bemutatott közül a legkarakteresebb és legnagyobb történelemmel bíró modell. Ha az NSX –re azt mondtam, hogy legenda, akkor ez egyenesen egy ikon. A képen a végkifejlet még nem a most bemutatkozó aktuális modellt mutatja, így szimplán az látható, hogy a 2-es generációval nem is nagyon volt más a cél, mint az ős megidézése. Harmadjára azért itt is belehúztak, igazi fenevadat hoztak össze, ami bár a múltból merít, a jelennek/jövőnek készült.

ford_gt.gif

 

Chevrolet Volt

Ez a típus – európai megfelelője az Opel Ampera – lett volna a GM tömegautója az elektromos/hibrid szegmensben, melyek remekül indultak ugyan /2012 –ben ez a páros lett az év autója/ mégsem lett átütő siker. Az Opel variáns lassan meg is szűnt, míg a Volt kap második generációt és ezzel egy újabb esélyt. Egyébiránt ezen a GIF –en remekül látszik, hogy az eredeti koncepció mennyire át lett dolgozva mire sorozatérett lett a termék.

chevrolet_volt.gif

 

Dodge Charger

Amerikai izomautó. Felénk egyik generációja sem volt elérhető, a jelenlegi sem az, így csodáljuk ezt az átalakulást is úgy, mint ahogy gyermekkorunk autós posztereit csodáltuk tekintve, hogy hivatalosan ilyenünk sem nagyon lesz.

dodge_charger.gif

 

Cadillac ELR

Szintén Amerika, de ezt a Cadillac arculatot már dedikáltan Európának (is) szánták. Hol kivonulnak az öreg kontinensről, hol meg visszajönnek, most legutóbb azt olvastam, hogy a BMW M –es sorozatát akarják megszorongatni, hát nem tudom. Igazából nekem ez a forma nagyon tetszik, ha nem is gondolom, hogy a német felsőház triumvirátusának életét meg tudják keseríteni, azért én igazán szívesen látnék belőlük többet. Kár, hogy nincs…

cadillac_elr.gif

Hát így. Ahogy mondani szokták a papír mindent elbír és ezt a mérnökök is tudják. Álmodoznak is rendesen, aztán vagy lesz belőle valami, vagy nem. Gyakorlásnak, útkeresésnek, határok feszegetésének azonban ezen modellek kiváló alkalmat jelentenek számukra és ha csak részben is, de ezen ötletekből, tervekből születnek meg, állnak össze majdan a jövő átlagautói.

Ők alkotás, mi átlagemberek nézelődés közben ábrándozhatunk: Mégis, mi lenne ha? Szerintem már megéri…

képek: innen

A bejegyzés trackback címe:

https://kreport.blog.hu/api/trackback/id/tr348019435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása