Egy-két hete immár annak, hogy különböző internetes felületek (és már nem csak autóval és technológiával foglalkozók) sorra tudósítanak arról, hogy micsoda történelmi időket élünk az autógyártást illetően. Bulvárosan fogalmazva ilyenkor azt szokták mondani, hogy Elon Musk és a most bejelentett Tesla Model 3 felrobbantotta az internetet azzal, hogy a belengetett új autóra már több, mint 325.000 előrendelés futott be.
Tesla Model 3
Igazán nem szeretnék ünneprontó lenni, de néhány dologra világítsunk már rá, miközben a győzelmi harsonákat fújjuk. Miről is van szó? Mit ígér Elon Musk, mit vállaltak az előrendelők és egyáltalán, mi az a Tesla?
- Rengeteg ember van laikustól kezdve egészen a magukat hozzáértőnek vallókig, akik azt hiszik, hogy Elon Musk a Tesla Model S –sel feltalálta az elektromos autót. Talán hihetetlenül hangzik, de fenti autó bevezetésével az égvilágon semmi nem lett feltalálva, elektromos autók mindig is voltak, sőt – és most tessék alaposan megkapaszkodni – az elektromos autó pontosan egyidős az autózással. Az első elektromos autót, ami rögtön egy hibrid volt Jacob Lohner és Ferdinánd Porsche készítette 1899 körül, melyben a benzinmotort a kerékagyakba épített elektromotorok segítették.
Nincs új a nap alatt (forrás: wikipedia)
Ha ez nem lenne elég elmesélem, hogy a budapesti tömegközlekedés megindulásakor a hadra fogott járművek közül az egyik már elektromos volt.
Austro-Daimler Tudor elektromos busz első útja előtti pillanatokban 1915 március 1-én
Amit Elon Musk Teslájára mondani lehet – és tényleg érdemei elismerése mellett, mert azért sokat tett a cég azért, hogy a villanyautózás fejlődhessen és terjedhessen – az az, hogy a Tesla volt az első olyan autó (és most jön a csavar) ami már megfelelő hatótávolsággal és kezelhető töltési idővel rendelkezett/ rendelkezik, ha – és itt jön a lényeg – a gazdi a világ oly szerencsés részén él, ahol a Tesla saját bejáratú szupertöltő hálózata már ki van építve. Pont. Ennyi és nem több!
Ha nincs ilyen a Teslával való autózás nem más, mint szenvedés, számolgatás, ponttól – pontig való gurulgatás és rengeteg üresjárat, hisz egy hagyományos töltő (ne adj isten sima konnektor) olyan messze van a kényelemtől és a rugalmasságtól, mint a marhavagon az Orient Express –től.
De térjünk vissza a Model 3 –hoz, amivel a Tesla most épp „megrengeti” a világot.
- A több mint 325.000 előrendelő gyönyörű szám, de nem jelent semmit. 325.000 ember letett 1000 USD –t, de sem a foglalókat, sem a gyárat ez a kontrakt nem kötelezi semmire. A kedves ügyfél a pénzét bármikor visszakérheti, az autót megvennie nem kell, mint ahogy azt sem vállalta a Tesla, hogy ő bizony most pikk – pakk nekiszalad és gyorsan legyárt ennyi autót. De hogy is gyárthatna le?
- A Model 3 bevallottan nincs kész. Ehhez szerintem elég ránézni (Kinder tojásból szoktak ilyen formájú játékautók kiesni, ha ez marad a formavilág sürgősen javaslok máris egy rácfelvarrást), de a fotók tanulsága szerint is csak nullszériás autók koptatják a világ aszfaltjait. Nincs meg a gyár ahol gyártani fogják, arról sincs hír, hogy a rengeteg beszállító, akik révén majd ez a csoda kocsi összeszerelésre kerül kész van-e arra, le lett-e velük egyeztetve az, hogy majd bizony kellene mondjunk félmillió akksi csak úgy a következő évben.
Ugyanis egyelőre annyi van beígérve, ha majd minden jól alakul jövőre nekifognak a gyártásnak, addig kész lesz az új üzem, és megkezdik a termelést. S hogy sok-e ez a darabszám?
- A Tesla fennállása óta összesen jó ha 100.000 autót legyártott tokkal vonóval, Model S –től Model X –ig /és ebben már benne vannak az átcímkézett Lotusok is/. Igazán meglepne ha ezen jó másfél év alatt változtatni tudnának és azonnal több, mint 3x –os kapacitással ontani kezdenék az autókat. Ez nem technikailag lehetetlen, hanem gazdaságilag ésszerűtlen. Autót gyártani az nem annyi, hogy veszünk 3x annyi csavarkulcsot, mint eddig volt és nyomjuk, ami a csövön kifér, hanem itt bizony kapacitásokat kell létrehozni, ami ezt bírja. Elon Musk azt ígérte, hogy jövőre kész egy üzem, ami 500.000 autó legyártására lesz képes, ebben fogják felfuttatni néhány év alatt a termelést. Igen, és ugyan minek? Mert az oké, hogy most (és tételezzük fel a legjobbakat, minden előrendelő megmarad és a már letett ~300 ezer HUF mellé letesz még 10 milliót /ez lesz az alapára az új autónak/), de mi lesz utána, ha ezeket a megrendeléseket teljesítik és ott lesz egy felszerszámozott gigakapacitású üzem? Őszintén csodálkoznék, ha másfél év alatt akkorát fordulna a világ kereke, hogy ekkora igények jönnének a semmiből elektromos kocsikra úgy, hogy azért vegyük észre, ma már minden valamire való autógyár futtat valamilyen elektromos programot. Olyan gyárak, akik 100 éve autót gyártanak, és értem én, hogy hihetetlenül cool egy Tesla, de azért ez nem egy okostelefon, melynek gyártását rá lehet bízni egy random beszállítóra, aztán majd lesz ami lesz, legfeljebb 1 év után kidobják a népek és majd vesznek másikat.
Ha valaki azt mondja nekem, hogy négy év alatt 100 ezer darabról 500 ezerre növeli a termelését, bennem erős kételyek fogalmazódnak meg” – mondta Ronnie Moas, a Standpoint Research befektetési tanácsadója a CNBC-nek.
- Ne hallgassuk el azt sem, hogy a Teslák minősége sem megkérdőjelezhetetlen, sőt még az sem, hogy a határidőket nagyon egzaktul tartanák. A korábbi modellekkel is volt bőven gond, mind a Model S, mind a Model X esetében volt már visszahívási program. Ráadásul a Model X egy olyan friss autó, hogy igazából még a festék sem száradt meg rajtuk máris mehetnek vissza a szervizbe, mert legutóbb épp a hátsó ülések rögzítése adta be a kulcsot. De ha nem is romlik el az adott autó az összeszerelési minőséget már – főként a belteret nézve – érte sok kritika. Mert hát tényleg sci fi a hatalmas tablet a műszerfal közepén, de ha minden csörög, zörög és az igénytelen anyagválasztással kell szemeznie a töltőoszlopon rostokolva az épp egy BMW –ből, Mercedesből vagy tetszőleges felsőkategóriás autóból átülő tulajnak, az azért eléggé lélekölő tud lenni.
- Finanszírozási kérdéseket is felvetnek az utóbbi idők történései. A foglaló kb. semmire sem elég. Az innen befolyt összeg (ismételjük, még ha mind meg is marad, és senki nem kéri vissza) nem elég a fejlesztés befejezéséhez és pláne nem elég egy új gyár felhúzásához. A Tesla történelme során sosem volt nyereséges, mindvégig jelentős veszteségeket görgetett maga előtt. 2015 végére 2,6 milliárd dollár adósságot halmozott fel és nagyon nem látszik, hogy ebben az évtizedben mitől fordulna a trend, mitől lenne nyereséges.
Elon Musk abban nagyon jó, hogy ez idáig kiválóan tudta hitegetni a befektetőit. Meggyőzte őket, hogy minden rendben lesz, azok pedig eddig megették a grandiózus terveket és adták a pénzt. De meddig tart ki ez a „lendület”?
Vajon ez a meglehetősen korai bejelentés a nép-Teslát illetően és az egész foglalósdi nem ismét csak egy vezércsel része? Simán el tudom képzelni, hogy az egész arra irányul, hogy a tőkéseket megnyugtassa és új befektetőket, pénzforrásokat szerezzen a projekthez.
- Ha a pénzügyi eredményeket nézzük két dolog azonnal szembetűnhet nem csak azok számára akik közgáz diplomával bírnak. A Tesla értékét kb. 30 Mrd USD –re taksálják, míg egy Ford –ot vagy a GM –et 50 Mrd –ra. Ha ezen eredmények mellé odatesszük a piaci részesedést láthatjuk, hogy a Tesla borzasztóan túl van értékelve. A befektetői bizalom szép dolog, jól látszik, hogy nem a jelenlegi teljesítményt, hanem a potenciált finanszírozza a piac, de mi van akkor, ha nem jönnek számok és az egész lufi kipukkad?
- A Tesla térnyerését pillanatnyilag a gazdasági környezet sem segíti. A világpiacon a kőolaj ára történelmi mélységekben van ráadásául minden korábbi feltételezés ellenére rengeteg van még mindig belőle, nem kell attól tartanuk, hogy egyik napról a másikra elfogyna. Megszállott zöldek, belvárosi hipster yuppiek és early adoptereken kívül ki akarná magát azzal – már elnézést – szívatni, hogy méregdrágán egy olyan autót vásároljon, ami per pillanat kényelmetlenségek sokaságát okozza (lásd. pld. a Totalcar és az elektromos Kia Soul kalandjai).
Hogy mennyire komoly a baj napi hír, hogy a szinte új BMW i3 értékesítési adatai meredeken zuhannak máris, pedig a BMW épp 100 éve gyárt autót és abba a modellbe is beletettek apait, anyait a karbon váztól kezdve az urbánus menő designig és paff… Lehet, hogy befürödnek vele, mint anno az Audi az A2 –essel, ami korának szintén űrtechnikája volt. Amire számítani lehetne az a környezetvédők és áttételesen a kormányok pénzbeli és egyéb kedvezményekben kifejezhető piacélénkítése, de ennek hatása sem igazán érzékelhető. Csak egy adat: Az Egyesült Államokban 2015-ben összesen 17,4 millió gépjárművet adtak el. Ebből mindössze 71 ezer volt tisztán elektromos, és csak 427 ezer hibrid hajtású. Erre terveznek félmilliós kapacitású gyárat?
Ez akkor is keskeny lenne, ha nem lenne konkurencia, de hát, mint tudjuk van. A Model 3 –at azzal reklámozza Musk, hogy az lesz a legnagyobb hatótávolságú elektromos autó ha egyszer elkészül. Ő ~350 km –t prognosztizál, de pld. a Nissan Leaf is simán megy 250 –et. A különbség annyi, hogy a Nissan itt van, be lehet sétálni a kereskedésbe, ki lehet próbálni, haza lehet vinni, a Model 3 meg majd egyszer lesz (ha lesz). Nem mondanám azt, hogy ez egy helyzeti előny a cég számára.
- Elon Musk most valami olyan irányt szeretne venni, ami egyszeriben un. életmód típusú terméknek mutatná be az autóját. Az ötlet nem rossz két hatalmas bibi van. Az egyikről már volt szó, az az ár. Szó sincs ugyanis itt arról, hogy ez egy olyan termék, amit azonnal megkíván az ember és akkor is megvesz, ha történetesen semmi szüksége rá, mert hát a szomszédnak is van, nehogy már nekem ne legyen. Értem én, hogy az árazás nem a magyar bérekre van kitalálva, de 10 millió forint mindenhol 10 millió forint és azért a pénzért mindenhol adnak minimum másfél, ha nem két „normális” autót is. És itt nem az van, hogy megveszem, ha nem jó majd kicserélem. Autót nem cserélünk félévente. A másik bibi az az, hogy azok a termékek tudnak igazán sikeresek lenni ebben a kategóriában, amik új kategóriát teremtenek. Amik alkalmasak arra, hogy bemeséljék a fogyasztóknak: hé, hát nem veszed észre, hogy e nélkül nem tudsz élni? Egy iPhone ez a kategória volt, az iPad is. Egy autó nem lehet az, tekintve, hogy autó volt, van és lesz, semmi pluszt nem tud adni a Model 3 sem a helyváltoztatás megoldásán túl még akkor sem, ha abban nem benzin-levegő keverék robban, hanem elektronok szaladgálnak.
Van, aki már beült a sorba. A Tesla az új Apple? Biztos, hogy nem... (via twitter @TeslaMotors)
Végezetül pedig egy dolog. A történelem tele van álmodozókkal, emberekkel, akik világmegváltó dolgokat vizionálnak és elszántságuk, kitartásuk valamint karizmájuk révén az álmaikat nem csak kergetik, hanem meg is tudják/akarják valósítani. Elon Musk kétségtelenül ilyen ember, ám nem az egyedüli. Az autógyártás történetében volt már egy pontosan ilyen látnok, akinek személye óhatatlanul felöltik bennem, mint párhuzam.
Az illető úriembert Preston Tuckernek hívták, aki nem másra vállalkozott, mint megépíteni korának legjobb autóját a semmiből. Tucker történetéről itt lehet olvasni, s ahogy látszik ő bizony belebukott a dologba. Pedig csak 50 autóról volt szó, nem 500 ezerről. Vajon megismétli a történelem önmagát?
ui.: Könnyen lehet, hogy nincs igazam és 2017 végére, 2018 elejére 180 fokos fordulatot vesz a világ minden olyan téren, amit ma autókról és piaci folyamatokról gondolunk. Simán lehet az is, hogy tényleg kis Teslák özönlik el a piacokat és én magam is arra fogok vágyni, hogy legyen egy ilyenem. Akkor viszont két kérdésem lenne: Miért kellett eddig ezzel várni? És a világválság után 1 – 2 évvel, hogy a fenében van az emberekben akkora bizalom, és egyáltalán, honnan van tömegeknek annyi pénzük, hogy egy ígéretet, egy álmot így megvettek?