Elon Musk nem a passzát szelet, csak a lufit fújja

2016. április 24. - klarky

Egy-két hete immár annak, hogy különböző internetes felületek (és már nem csak autóval és technológiával foglalkozók) sorra tudósítanak arról, hogy micsoda történelmi időket élünk az autógyártást illetően. Bulvárosan fogalmazva ilyenkor azt szokták mondani, hogy Elon Musk és a most bejelentett Tesla Model 3 felrobbantotta az internetet azzal, hogy a belengetett új autóra már több, mint 325.000 előrendelés futott be.

20160401tesla-model-35.jpg

Tesla Model 3

Igazán nem szeretnék ünneprontó lenni, de néhány dologra világítsunk már rá, miközben a győzelmi harsonákat fújjuk. Miről is van szó? Mit ígér Elon Musk, mit vállaltak az előrendelők és egyáltalán, mi az a Tesla?

  • Rengeteg ember van laikustól kezdve egészen a magukat hozzáértőnek vallókig, akik azt hiszik, hogy Elon Musk a Tesla Model S –sel feltalálta az elektromos autót. Talán hihetetlenül hangzik, de fenti autó bevezetésével az égvilágon semmi nem lett feltalálva, elektromos autók mindig is voltak, sőt – és most tessék alaposan megkapaszkodni – az elektromos autó pontosan egyidős az autózással. Az első elektromos autót, ami rögtön egy hibrid volt Jacob Lohner és Ferdinánd Porsche készítette 1899 körül, melyben a benzinmotort a kerékagyakba épített elektromotorok segítették.

lohner_porsche.jpg

Nincs új a nap alatt (forrás: wikipedia)

Ha ez nem lenne elég elmesélem, hogy a budapesti tömegközlekedés megindulásakor a hadra fogott járművek közül az egyik már elektromos volt.

11038898_771216736307445_7841689692767159301_o.jpg

Austro-Daimler Tudor elektromos busz első útja előtti pillanatokban 1915 március 1-én

Amit Elon Musk Teslájára mondani lehet – és tényleg érdemei elismerése mellett, mert azért sokat tett a cég azért, hogy a villanyautózás fejlődhessen és terjedhessen – az az, hogy a Tesla volt az első olyan autó (és most jön a csavar) ami már megfelelő hatótávolsággal és kezelhető töltési idővel rendelkezett/ rendelkezik, ha – és itt jön a lényeg – a gazdi a világ oly szerencsés részén él, ahol a Tesla saját bejáratú szupertöltő hálózata már ki van építve. Pont. Ennyi és nem több!

Ha nincs ilyen a Teslával való autózás nem más, mint szenvedés, számolgatás, ponttól – pontig való gurulgatás és rengeteg üresjárat, hisz egy hagyományos töltő (ne adj isten sima konnektor) olyan messze van a kényelemtől és a rugalmasságtól, mint a marhavagon az Orient Express –től.

De térjünk vissza a Model 3 –hoz, amivel a Tesla most épp „megrengeti” a világot.

  • A több mint 325.000 előrendelő gyönyörű szám, de nem jelent semmit. 325.000 ember letett 1000 USD –t, de sem a foglalókat, sem a gyárat ez a kontrakt nem kötelezi semmire. A kedves ügyfél a pénzét bármikor visszakérheti, az autót megvennie nem kell, mint ahogy azt sem vállalta a Tesla, hogy ő bizony most pikk – pakk nekiszalad és gyorsan legyárt ennyi autót. De hogy is gyárthatna le?
  • A Model 3 bevallottan nincs kész. Ehhez szerintem elég ránézni (Kinder tojásból szoktak ilyen formájú játékautók kiesni, ha ez marad a formavilág sürgősen javaslok máris egy rácfelvarrást), de a fotók tanulsága szerint is csak nullszériás autók koptatják a világ aszfaltjait. Nincs meg a gyár ahol gyártani fogják, arról sincs hír, hogy a rengeteg beszállító, akik révén majd ez a csoda kocsi összeszerelésre kerül kész van-e arra, le lett-e velük egyeztetve az, hogy majd bizony kellene mondjunk félmillió akksi csak úgy a következő évben.

Ugyanis egyelőre annyi van beígérve, ha majd minden jól alakul jövőre nekifognak a gyártásnak, addig kész lesz az új üzem, és megkezdik a termelést. S hogy sok-e ez a darabszám?

  • A Tesla fennállása óta összesen jó ha 100.000 autót legyártott tokkal vonóval, Model S –től Model X –ig /és ebben már benne vannak az átcímkézett Lotusok is/. Igazán meglepne ha ezen jó másfél év alatt változtatni tudnának és azonnal több, mint 3x –os kapacitással ontani kezdenék az autókat. Ez nem technikailag lehetetlen, hanem gazdaságilag ésszerűtlen. Autót gyártani az nem annyi, hogy veszünk 3x annyi csavarkulcsot, mint eddig volt és nyomjuk, ami a csövön kifér, hanem itt bizony kapacitásokat kell létrehozni, ami ezt bírja. Elon Musk azt ígérte, hogy jövőre kész egy üzem, ami 500.000 autó legyártására lesz képes, ebben fogják felfuttatni néhány év alatt a termelést. Igen, és ugyan minek? Mert az oké, hogy most (és tételezzük fel a legjobbakat, minden előrendelő megmarad és a már letett ~300 ezer HUF mellé letesz még 10 milliót /ez lesz az alapára az új autónak/), de mi lesz utána, ha ezeket a megrendeléseket teljesítik és ott lesz egy felszerszámozott gigakapacitású üzem? Őszintén csodálkoznék, ha másfél év alatt akkorát fordulna a világ kereke, hogy ekkora igények jönnének a semmiből elektromos kocsikra úgy, hogy azért vegyük észre, ma már minden valamire való autógyár futtat valamilyen elektromos programot. Olyan gyárak, akik 100 éve autót gyártanak, és értem én, hogy hihetetlenül cool egy Tesla, de azért ez nem egy okostelefon, melynek gyártását rá lehet bízni egy random beszállítóra, aztán majd lesz ami lesz, legfeljebb 1 év után kidobják a népek és majd vesznek másikat.

Ha valaki azt mondja nekem, hogy négy év alatt 100 ezer darabról 500 ezerre növeli a termelését, bennem erős kételyek fogalmazódnak meg” – mondta Ronnie Moas, a Standpoint Research befektetési tanácsadója a CNBC-nek.

  • Ne hallgassuk el azt sem, hogy a Teslák minősége sem megkérdőjelezhetetlen, sőt még az sem, hogy a határidőket nagyon egzaktul tartanák. A korábbi modellekkel is volt bőven gond, mind a Model S, mind a Model X esetében volt már visszahívási program. Ráadásul a Model X egy olyan friss autó, hogy igazából még a festék sem száradt meg rajtuk máris mehetnek vissza a szervizbe, mert legutóbb épp a hátsó ülések rögzítése adta be a kulcsot. De ha nem is romlik el az adott autó az összeszerelési minőséget már – főként a belteret nézve – érte sok kritika. Mert hát tényleg sci fi a hatalmas tablet a műszerfal közepén, de ha minden csörög, zörög és az igénytelen anyagválasztással kell szemeznie a töltőoszlopon rostokolva az épp egy BMW –ből, Mercedesből vagy tetszőleges felsőkategóriás autóból átülő tulajnak, az azért eléggé lélekölő tud lenni.
  • Finanszírozási kérdéseket is felvetnek az utóbbi idők történései. A foglaló kb. semmire sem elég. Az innen befolyt összeg (ismételjük, még ha mind meg is marad, és senki nem kéri vissza) nem elég a fejlesztés befejezéséhez és pláne nem elég egy új gyár felhúzásához. A Tesla történelme során sosem volt nyereséges, mindvégig jelentős veszteségeket görgetett maga előtt. 2015 végére 2,6 milliárd dollár adósságot halmozott fel és nagyon nem látszik, hogy ebben az évtizedben mitől fordulna a trend, mitől lenne nyereséges.

Elon Musk abban nagyon jó, hogy ez idáig kiválóan tudta hitegetni a befektetőit. Meggyőzte őket, hogy minden rendben lesz, azok pedig eddig megették a grandiózus terveket és adták a pénzt. De meddig tart ki ez a „lendület”?

Vajon ez a meglehetősen korai bejelentés a nép-Teslát illetően és az egész foglalósdi nem ismét csak egy vezércsel része? Simán el tudom képzelni, hogy az egész arra irányul, hogy a tőkéseket megnyugtassa és új befektetőket, pénzforrásokat szerezzen a projekthez.

  • Ha a pénzügyi eredményeket nézzük két dolog azonnal szembetűnhet nem csak azok számára akik közgáz diplomával bírnak. A Tesla értékét kb. 30 Mrd USD –re taksálják, míg egy Ford –ot vagy a GM –et 50 Mrd –ra. Ha ezen eredmények mellé odatesszük a piaci részesedést láthatjuk, hogy a Tesla borzasztóan túl van értékelve. A befektetői bizalom szép dolog, jól látszik, hogy nem a jelenlegi teljesítményt, hanem a potenciált finanszírozza a piac, de mi van akkor, ha nem jönnek számok és az egész lufi kipukkad?
  • A Tesla térnyerését pillanatnyilag a gazdasági környezet sem segíti. A világpiacon a kőolaj ára történelmi mélységekben van ráadásául minden korábbi feltételezés ellenére rengeteg van még mindig belőle, nem kell attól tartanuk, hogy egyik napról a másikra elfogyna. Megszállott zöldek, belvárosi hipster yuppiek és early adoptereken kívül ki akarná magát azzal – már elnézést – szívatni, hogy méregdrágán egy olyan autót vásároljon, ami per pillanat kényelmetlenségek sokaságát okozza (lásd. pld. a Totalcar és az elektromos Kia Soul kalandjai).

Hogy mennyire komoly a baj napi hír, hogy a szinte új BMW i3 értékesítési adatai meredeken zuhannak máris, pedig a BMW épp 100 éve gyárt autót és abba a modellbe is beletettek apait, anyait a karbon váztól kezdve az urbánus menő designig és paff… Lehet, hogy befürödnek vele, mint anno az Audi az A2 –essel, ami korának szintén űrtechnikája volt. Amire számítani lehetne az a környezetvédők és áttételesen a kormányok pénzbeli és egyéb kedvezményekben kifejezhető piacélénkítése, de ennek hatása sem igazán érzékelhető. Csak egy adat: Az Egyesült Államokban 2015-ben összesen 17,4 millió gépjárművet adtak el. Ebből mindössze 71 ezer volt tisztán elektromos, és csak 427 ezer hibrid hajtású. Erre terveznek félmilliós kapacitású gyárat?

Ez akkor is keskeny lenne, ha nem lenne konkurencia, de hát, mint tudjuk van. A Model 3 –at azzal reklámozza Musk, hogy az lesz a legnagyobb hatótávolságú elektromos autó ha egyszer elkészül. Ő ~350 km –t prognosztizál, de pld. a Nissan Leaf is simán megy 250 –et. A különbség annyi, hogy a Nissan itt van, be lehet sétálni a kereskedésbe, ki lehet próbálni, haza lehet vinni, a Model 3 meg majd egyszer lesz (ha lesz). Nem mondanám azt, hogy ez egy helyzeti előny a cég számára.

  • Elon Musk most valami olyan irányt szeretne venni, ami egyszeriben un. életmód típusú terméknek mutatná be az autóját. Az ötlet nem rossz két hatalmas bibi van. Az egyikről már volt szó, az az ár. Szó sincs ugyanis itt arról, hogy ez egy olyan termék, amit azonnal megkíván az ember és akkor is megvesz, ha történetesen semmi szüksége rá, mert hát a szomszédnak is van, nehogy már nekem ne legyen. Értem én, hogy az árazás nem a magyar bérekre van kitalálva, de 10 millió forint mindenhol 10 millió forint és azért a pénzért mindenhol adnak minimum másfél, ha nem két „normális” autót is. És itt nem az van, hogy megveszem, ha nem jó majd kicserélem. Autót nem cserélünk félévente. A másik bibi az az, hogy azok a termékek tudnak igazán sikeresek lenni ebben a kategóriában, amik új kategóriát teremtenek. Amik alkalmasak arra, hogy bemeséljék a fogyasztóknak: hé, hát nem veszed észre, hogy e nélkül nem tudsz élni? Egy iPhone ez a kategória volt, az iPad is. Egy autó nem lehet az, tekintve, hogy autó volt, van és lesz, semmi pluszt nem tud adni a Model 3 sem a helyváltoztatás megoldásán túl még akkor sem, ha abban nem benzin-levegő keverék robban, hanem elektronok szaladgálnak.

cevmitpxiaeeapy.jpg

Van, aki már beült a sorba. A Tesla az új Apple? Biztos, hogy nem... (via twitter @TeslaMotors)

Végezetül pedig egy dolog. A történelem tele van álmodozókkal, emberekkel, akik világmegváltó dolgokat vizionálnak és elszántságuk, kitartásuk valamint karizmájuk révén az álmaikat nem csak kergetik, hanem meg is tudják/akarják valósítani. Elon Musk kétségtelenül ilyen ember, ám nem az egyedüli. Az autógyártás történetében volt már egy pontosan ilyen látnok, akinek személye óhatatlanul felöltik bennem, mint párhuzam.

Az illető úriembert Preston Tuckernek hívták, aki nem másra vállalkozott, mint megépíteni korának legjobb autóját a semmiből. Tucker történetéről itt lehet olvasni, s ahogy látszik ő bizony belebukott a dologba. Pedig csak 50 autóról volt szó, nem 500 ezerről. Vajon megismétli a történelem önmagát?

ui.: Könnyen lehet, hogy nincs igazam és 2017 végére, 2018 elejére 180 fokos fordulatot vesz a világ minden olyan téren, amit ma autókról és piaci folyamatokról gondolunk.  Simán lehet az is, hogy tényleg kis Teslák özönlik el a piacokat és én magam is arra fogok vágyni, hogy legyen egy ilyenem. Akkor viszont két kérdésem lenne: Miért kellett eddig ezzel várni? És a világválság után 1 – 2 évvel, hogy a fenében van az emberekben akkora bizalom, és egyáltalán, honnan van tömegeknek annyi pénzük, hogy egy ígéretet, egy álmot így megvettek?

A bejegyzés trackback címe:

http://kreport.blog.hu/api/trackback/id/tr28658814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Az Időmilliomos Apuka · http://apuka.qqriq.com 2016.04.24. 18:39:44

Nem teljesen értem, hogy mivel próbálsz vitakozni ebben a cikkben...

Hogy nem a Tesla találta fel az elektromos autót? Sosem állították ezt, sem ők, sem mások. Hogy töltőhálózat nélkül nem lehet a hatótávolságon kívül kényelmesen közlekedni? Ezt is érti mindenki. Hogy a Model 3 "megrengeti" a világot? Erről sem volt szó, csak arról, hogy rengetegen letettek egy 2018-as modellre előleget, ami példa nélküli az autóiparban. Hogy nem tudjuk hogyan fognak tudni ennyi autót legyártani? Minden cikk említi ezt ami ebben a témában íródott.

Az írásod eleje a Model 3-mal kapcsolatos problémákat részletezni hosszasan, de a pozitívumairól nem ejtettél szót. 35000 USD korántsem luxuskategória az USA-ban, ez középosztály által könnyen elérhetó ár. Ezért az árért, ha valóban azt adja majd a Model 3 amit ígér, akkor több szempontból is páratlan lesz. Azt írtad, hogy "semmi pluszt nem tud adni a Model 3". Pedig tud: teljesítményben (gyorsulás), hatótávolságban, töltés sebességében, gyorstöltő állomások elérhetőségében, autopilot üzemmódban, kinézetben és nem utolsó sorban presztizsben.

A cikked végén két kérdést tettél fel:
"Miért kellett eddig ezzel várni?" - mindig is ez volt a stratégiájuk, nem túl titkos titkos tervként hívták , először kis darabszámű prémium termék, utána tömegtermék. Nem lehet rögtön semmmiből az utóbbival kezdeni.
"honnan van tömegeknek annyi pénzük, hogy egy ígéretet, egy álmot így megvettek?" - nem vettek meg a tömegek semmit, csak beálltak a sorba, és letettek $1000-t. A döntést akkor fogják meghozni, amikor sorra kerülnek a vásárlással.
Én is letettem a $1000-t, de szkeptikus vagyok, hogy 2018-ban valóban tudok-e majd venni egy ilyen autót. Ha fogadnom kelene, azt mondanám hogy nem. De rengetegen fogadnak már évek óta a Tesla ellen, és egyelőre a Teslának lett igaza.

vazzup 2016.04.24. 20:01:28

Ez blog post tobb sebbol is verzik. 35000USD egyaltalan nem egetrengeto osszeg itt a pocsolya eme felen. Csak nezz meg egy kozepkategorias autot kozepes felszereltseggel, siman veri ezt. Pedig itt azert az emberek jobban szeretnek jobbat vasarolni. S meg is tehetik.
Masreszt Nissan Leaf vs Tesla? Mi van? Kispolszki versus Volvo S70, elvegre mindketto benzinnel megy? Most tenyleg?

Valahogy az az erzesem, hogy sosem latott meg a szerzo se Leafet se Teslat eloben... az atlagberek alakulasarol es a vasarloerorol is maximum Magyarorszagon van fogalma, az Allamokban meg kabe nulla.

S mondom mindezt egy 2012-es Ford Focus boldog tulajdonosakent s eszemben sincs Teslat vasarolni egyelore.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2016.04.24. 20:18:07

@vazzup: Ahogy írtam a hangsúly nem nominálisan a 35000 USD -n van, hanem azon, h abból a pénzből mi mást lehet venni. Teljesen mindegy, h itt vagy ott költesz el 10 millió forintot, abból a pénzből igenis már most meglévő 100x jobb kocsikat lehet venni és nem ígéretet.

Leaf - Tesla? Rávilágítanál a lényeges különbségekre? Semmi, ismétlem, semmi különbség nincs köztük. (nem a Model S -sel állítottam párhuzamban, hanem a majd egyszer megszülető Model 3 -al).

ui.: mindkettőt láttam már és üdv. a klubban! Nekem is Fordom van! :-)

vazzup 2016.04.24. 21:02:29

Roviden?

Nissan leaf: 36500USD
- 30kwh akku
- 105 merfold hatotav
- 107 loero
- gyorsulas: 0-60 merfold/ora: 7 masodperc
- 4 szemelyes
- Safety rate: 4

Tesla 3
- 44kwh akku
- 215 merfold
- 200 loero (ez csak talalgatas egyelore, de biztosan tobb, mint a Nissan 107-e)
- gyorsulas: 0-60 merold/ora: 5.8 masodperc
- 5 szemelyes
- Safety rate: 5
- autopilot hardware
- supercharger

vazzup 2016.04.24. 21:04:00

S akkor ez meg csak a technika, a kenyelmi kulonbsegekrol es a kinezetrol (mondjuk ez valahol szubjektiv, de akkor is) meg szot sem ejtettunk. :)

Ződ2000 · http://autossagok.blog.hu/ 2016.04.24. 21:26:09

"hozzáértőnek vallókig, akik azt hiszik, hogy Elon Musk a Tesla Model S –sel feltalálta az elektromos autót " Hátöööö, azért ez elég meredek gondolat, így még senkitől sem olvastam.

Ami viszont tény, Musk (Jobshoz hasonlóan) feltalálta az elektromos autók piacát. Az Iphone mint piaci koncepció robbantott, nem mint műszaki áttörés. Musk is megmutatta hogy lehet piaca villanyautónak, csak jól kell kitalálni. Az iphone-egyetlen elem sem volt újdonság. A csomag maga volt forradalmi.

A Model S a kategóriájában (80.000 EUR feletti sportlimuzinok) egy versenyképes alternatíva.
Nem tudom hogy a szerző látott-e már ilyet közelről, szerintem remek darab ( autossagok.blog.hu/2016/02/14/tesla_model_s_villamteszt ). Sok kötöttséggel amit a villanyhajtás eredményez de valódi alternatíva a drága autók között. Ha valami hasonlót hoz el Musk a 35.000 dolláros/ Eurós kategóriába az sok mindent megváltoztathat. Azért ne feledjük, a prémiumközepes autók az Európai piac legsikeresebbjei, Nyugat-Európában sokszor dobogós helyen össz-eladásokban, és pl a magyar használtautó-behozatali listákban is. Persze Európában mások az igények picit mind odaát, ezt nehéz lesz összeegyeztetni.

Tucker egy lelkes amatőr volt, Musk egy vérprofi (így is párszor a szakadék szélén volt a projekttel).

A "Lufi" hatáson felül van 1-2 érdekessége még a Teslának mint a saját töltőhálózat.

Egyelőre ott tartunk hogy a német prémiumgyártók se versenyképes alternatívával se töltőhálózattal nem próbálkoznak.

Lehet hogy "előleg" visszajár, de azért én nem utalnák csak úgy egy szinte sturtup cégnek át 3000 rugót, mert szimpi.Majd úgyis visszaadják. Kivéve persze ha mondjuk bedőlnek. Sokan bíznak a márkában úgy tűnik.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2016.04.24. 21:31:12

@vazzup: Ezeket az adatokat honnan szeded? A Model 3 kész sincs, hol vannak ezek hitelt érdemlően dokumentálva? Supercharger? Már ahol van. Nálunk pld. egy sincs. Legközelebb Bécsben, Grazban és Zólyomban van. /erről írtam is a posztban/

A Nissan hatótávja 250 Km és nem 170 ahogy te írod. A Nissan nem négy, hanem 5 személyes. Melyik Model 3 akksija 44 kwh? Csak mert a Nissan 3 félével is kínálja.

36500 USD? Idehaza már 9 milliótól elérhető. /kint 25990 USD az alapár/

A többi adat akkor lenne érdekes, ha kész lenne a konkurens. Teljesítmény több? És hány kilót cipel a többlet? Törésteszt? Mit törtek össze ha kész sincs? Melyik szabvány szerint 5 -ös?

Nissan Leaf 5 csillag EuroNCAP szerint: www.cnet.com/roadshow/news/nissan-leaf-scores-maximum-5-stars-in-euro-ncap-crash-tests/

Autopilot? Jaj, na az a Tesla másik nagy parasztvakítása. Olyan, mint a többi gyár önparkoló autója. Próbáltam már, ember nélkül semmit sem ér, és ott is inkább a bosszúságot okozza és az időt húzza.

Mondjuk úgy, h az autopilotot csinálgatják kísérleteznek vele. Messze vagyunk még attól, hogy egy Tesla magától elmegy bárhova is. :-)

vazzup 2016.04.24. 21:43:21

@klarky: ezek az adatok azok, amelyek nekem itt Kaliforniaban elerhetoek. :)
www.nissanusa.com/electric-cars/leaf/versions-specs/version.sv.html

Ja ertem, szoval ha jobb, akkor hagyjuk, mert kesz sincs, de amugy draga, hiaba nincs kesz, es amugy is szar lesz, mert alsokukutyinban nincs elektromos toltoallomas. Erh...

vazzup 2016.04.24. 21:44:12

@klarky: ja, amugy ha amerikai autokrol irsz, tanuld meg a kulonbseget merfold es kilometer kozott, BTW. ;)

vazzup 2016.04.24. 21:49:26

@vazzup: oke, ezert elnezest kerek es vissza is vonom, se szep se igaz nem volt, szoval fogadd oszinte bocsanatkeresem erte.

vazzup 2016.04.24. 21:55:28

BTW, ez pont most jott szembe... assets.bwbx.io/images/ic4Vdtbf3hio/v1/-1x-1.jpg
S ugyebar az elektromos toltoallomas az, ami otthon is elerheto, nem csak tavoli pontokon.
Tekintve, hogy a Tesla elsodleges piaca az Egyesult Allamok, nincs miert arrol vitatkozni, hogy Gyongyoson hany supercharger pont van.

eurobi 2016.04.24. 22:21:51

Mar bocsanat de azzal a kijelentessel kezdeni egy cikket, hogy Elon Musk lufit fuj a cikk vegen meg nyilvanvalova teszed, hogy lehet nincs is igazad. Olyan megallapitasokat teszel amibol nehany egy az egyben hazugsag.. majd ezekre az eleve hamis megallapitasokra epitkezve mar nem is lehet csak negativ kepet festeni.

eurobi 2016.04.24. 22:22:50

@eurobi: kimaradt egy szo az elozobol, az, hogy 'vicces'. gondolom sikerul megtalalni, hogy hova valo.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2016.04.24. 22:26:59

@eurobi: majd ha a hazugságokra rávilágítasz tényszerűen akkor elfogadom a kommented. Addig amit leírtál az max. egy pökhendi "beleszólok már, mert miért ne, höhö" típusú megnyilvánulás. #bocsi

eurobi 2016.04.24. 23:30:08

@klarky: Mi lenne ha elobb te tamasztanad ala tenyekkel a megallapitasaidat?
Mire alapozod, hogy a befoly 1000 dollarokbol akarja finanszirozni a gyartast es a fejlesztest?(ha utana nezel rajossz, hogy nem)
Nem latszik, hogy mitol fordulna meg a trend es mitol lenne nyereseges a kovetkezo evtizedben? Lehet, hogy csak te nem latod pedig nem nehez megtalalni. Egyebkent 500 ezer legyartott model3 kb 6 milliard $ profitot eredmenyezne.

Nem hiszem, hogy az en feladatom lenne minden hamis allitasodat cafolni. Egy jo posztot szerintem az eredmenyezne ha nem csak a multra alapozo pesszimista elorejelzeseidet osztanad meg hanem a jovot prognosztizalo szamitasokat is. Ez utan persze meg mindig tarthatod a velemnyed, hogy egy bazi nagy lufirol van szo de legalabb latnank, hogy torekedtel az objektiv konkluzio levonasara.

Az Időmilliomos Apuka · http://apuka.qqriq.com 2016.04.25. 01:33:45

Klarky, figyelj, az a probléma, hogy írsz a provokatív című cikket, utána felhozol egy csomó tényt és véleményt, de nem látjuk hogy mivel támasztod alá címet, és hiányzik a cikk végéről is a konklúziód. Kérdeztem twitteren, de ott sem válaszoltál rá, hogy szerinted miért "kamu az egész".
Tehát Musk milyen lufit fúj? Mia az a kamu ígéret amit nem fog tudni betartani? Nem látom hogy bárhol ígérte volna hogy az első éveben le fognak tudni gyártani félmillió autót, azt sem ígérte, hogy mikor tudnak Model 3-at venni rendelni azok akik lerakták az előleget.
Nagyon jól leírtad a Tesla nehézségeit hogy a kisszámú prémium S és X modellről egy tömegtermék gyártására ilyen hamar áttérjenek, és eközben nyereséget is tudjanak termelni. De ebben hol van a lufi fújása? Mit is értesz ez alatt? Mi az a kamu amivel becsapják az embereket?
A Tesla egy tőzsdére bevezetett cég, nyilvánosak a pénzügyi jelentéseik, Nem igazán vannak titkaik. És ne felejtsd el, nem arról van szó, hogy 1-2 évre előre ki kellene fizetned az autót, hanem hogy lerakjál egy

Az Időmilliomos Apuka · http://apuka.qqriq.com 2016.04.25. 01:41:41

És ne felejtsd el, nem arról van szó, hogy 1-2 évre előre ki kellene fizetned az autót, hanem hogy lerakjad a vételár néhány százalékát. Az autót még nem is mutatták be teljesen, ez az 1000 USD kb az igények felmérésére elég. Simán visszakérheti mindenki a pénzét ha a végleges autó nem olyan lesz amit vártak, vagy ha a konkurrenciánál találnak valami jobbat.
Amit leírtál a Leaf-ről, az i3-rül, a kőolaj áráról, a gyártókapacításról, a Tesla vezteségességéről, a Model 3 félkész állapotáról, az mind igaz, nem is titok senki számára.
Szóval szerinted mi az, amivel konkrétan vitatkozol? Mit kellett volna szerinted Musk-nak másképpen csinálnia? Mi a probléma? :)

eurobi 2016.04.25. 11:33:44

- Ekkora baromsagot is honnan szedtel, hogy 350km hatotavot prognosztizal Musk? Vilagosan elmondta, hogy mar most 850km-rel kepesek lennenek felszerelni a model3-at de ez megdobna az auto arat ezert 500km-re terveztek elso korben. Viszont amint megepul a gigafactory es beindul az akksigyartas ugy mar ezzel sem lesz problema..
- Teslak minosege megkerdojelezheto? Nyilvan az altalad emlitett problemak letezoek viszont ezekbol altalanositasz es azt sugallod, hogy szarul van osszeszerelve az osszes tesla. mostanaban volt az UK-ban egy 50 ezer fo reszvetelevel elkeszitett teljes koru felhasznaloi elegedettseg felmeres amiben a Model S nyert 97.5%-os elegedettsegi mutatoval. Egyebkent itt valoban a build quality kapta a kritikak nagy reszet de ennek ellenere magasan az elso helyen vegzett.
- Kerdezed, hogy le lett-e egyeztetve a beszallitokkal, hogy kepesek-e tartani tempot pl akksi gyartasban. Mi lett volna ha inkabb utana neztel volna ezeknek? Annak, hogy a Panasonic-kal milyen megallapodasban vannak vagy annak, hogy az egyik akksi beszallitojuk 2017-re 1850 tonnarol 2550 tonna/ho-ra noveli a kapacitasat vagy annak, hogy a gigafactory-t nem egyben epitik meg hanem reszletekben es igy elobb elkezdhetik a gyartast a mar elkeszult reszekben?
- Ha mar a Ford-dal es a GM-mel hasonlitod ossze a Teslat akkor az is feltunhetett, hogy az elobbiek 100 ev alatt ertek el 50-60 milliardos market value-t mig a Tesla 2014-es alapitasa ota mar 32-nel jar. Amennyiben sikerul 2020-ra evi 500ezerre novelni a termelest ugy mar 120 milliardra prognosztizaljak az ertekuket.
- inkabb nem is irom tovabb mert csak felidegesitem magam. Rengeteget ferditesz az a lenyeg. kiszalltam.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2016.04.25. 13:04:59

@eurobi: Jézusom... Elképesztő, h mennyire tájékozatlan vagy ebben az ügyben és csak osztod itt az észt.

Szerintem is jobb, ha kiszállsz, magad minősíted minden soroddal. Szaladj, mélyülj egy egy kicsit a témában, aztán ha megvagy gyere vissza elnézést kérni, h butaságokat írtál.

850 km.... fáj a hasam a nevetéstől már megbocsáss... :-)))))

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2016.04.25. 13:14:52

@Az Időmilliomos Apuka: Az a lufi, h képtelenség a semmiből legyártani ennyi autót. Nincs ilyen, ez egy gazdasági nonszensz és ésszerűtlen is.

Beszed egy halom biankó ígéretet, aztán vagy lesz vmi, vagy sem. Ez rosszabb így, mint egy béna Kickstarter projekt.

Egyébként tényleg nem értelek. Ez a cikk nem provokatív, hanem levezet egy csomó háttérinfot ami rámutat arra, h micsoda nehézségekkel kell szembenéznie a Teslanak.

Nem én, neves szakértők megmondják, h ez egy nulla ígéret így. Az, h te ezt provokatívnak tartod, az a te problémád már megbocsáss.

Nem értem, hogy mit nem értesz. Le van írva minden számokkal alátámasztva. Te pedig kötöd az ebet a karóhoz, h ez egy teljesen átlátható dolog, és van létjogosultsága egy olyan 500 ezres kapacitású üzemnek, melynek piaca jelenleg (és ez a legnagyobb piac kb. Kína után) 71 ezer db / év.

Valóban reális a cél... Még ha el is készül a Model 3 időre, még ha le is tudják gyártani ezt a horror mennyiséget, ki fogja megvenni?

Az Időmilliomos Apuka · http://apuka.qqriq.com 2016.04.25. 17:06:28

@klarky: Kértelek hogy nevezd meg, hogy szerinted milyen tettével vagy kijelentésével "fújja Musk a lufit" és milyen kamuval veri át őket. Még mindig nem tetted ezt meg, csak azt ismételted hogy nem reális cél félmillió autót legyártani.

De hát Musk-nak nem volt célja félmillió Model 3-at legyártani az első évben, és nem is ígérte sehol és senkinek hogy hány darabot fognak gyártani 2017-ben és 2018-ban. Annyit mondott, hogy 2017-be kezdődik a gyártás és hogy 2020-ra próbálják a gigafactory akkumulátor-gyártó kapacitását félmillióra felfuttatni. Az autókat nem itt gyártják hanem a Fremont gyárban, ami a GM-é volt, arról annyit mondott, hogy kényelmesen elférnek benne, annak a GM idejében évi egy millió volt a kapacitása. Hol hazudik Musk?

Néhány napja azt nyilatkozta hogy 400000 előleg jött már be, amin ők is meglepődtek. Nem mondta azt hogy mikorra tudják ezeket teljesíteni (mert nem tudja) és nem mondta azt sem hogy akkor többen már ne tegyenek le pénzt, mert a Model X nél is az előlegezők 30%-a rendelt csak autót (ez egy régebbi szám, nem tudom most hogy állnak).

Én azt tartom provokatívnak, hogy te Musk-ot az ügyfelek átverésével vádolod, de nem támasztod alá hogy mi is az az ígérete amit nem fog tudni betartani.

Abóól a kommentedből pedig hogy "Még ha el is készül a Model 3 időre, még ha le is tudják gyártani ezt a horror mennyiséget, ki fogja megvenni?" megint azt látom, hogy hiányzik a konklúziód. Most akkor az a baj szerinted hogy túl sok rendelés van és nem tudják őket teljesíteni, vagy az, hogy úgysem fogják az emberek megvenni ezeket az autókat?

Nem csak én vagyok értetlen, a Plus-on sem értették a kommentelők hogy mit akart a cikk konklőziója lenni. Komment nélkül osztottam meg a cikkedet, ezt írta rá néhány random ember: plus.google.com/u/0/+OttoOlah/posts/Cu8ghyUeJC5

Nem vitatja senki, hogy nem valószínű hogy a Tesla le tud gyártani évi 500000 autót. De ezt nem is ígérte senki. Igazad van, lehet, hogy nem is lesz ennyire igény. Te összeírsz egy csomó problémát ennyi autó legyártásával kapcsolatban és a tetjére odaírod hogy Musk a lufit fújja. Tudod mit? Szerintem te fújod a lufit ;)

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2016.04.25. 18:33:38

@Az Időmilliomos Apuka: Ahogy már korábban is írtam. Elon Musk egy nem létező autót árul, arra gyűjti a megrendeléseket. A nép, arra tesz ígéretet, hogy majd, egyszer egy valamilyen autót meg fog venni. Musk pedig hű szövetségesükként azt mondja, hogy majd egyszer, egy valamilyen gyárban legyárt egy valamilyen autót. AUTÓT az ég szerelmére, nem egy 99 centes hamburgert, egy tartós fogyasztási cikket 35000 USD -ért!

Olyan dolgot árul, ami esetében baromira nem mindegy, hogy milyen lesz, mert ezt az ember nem impulzusvásárlásból veszi meg.

Ha Musk tisztességesen játszana azt mondaná. Kedves emberek, itt az új kocsink a Model 3. Tessék, bele lehet ülni, ki lehet próbálni, ha tetszik a kasszához lehet fáradni, haza lehet vinni. MOST! Mert ezt tudniillik így szokták.

De tételezzük fel, hogy igazad van. Ez az autó kész lesz, meglesz hozzá a felszerszámozott gyár és elkezdi kielégíteni az igényeket, ami addigra 400, de lehet, h 500 ezer db autó lesz. (71 ezres piacon, konkurenciával együtt! Agyrém!)

Elkel az összes autó (remélem azt te magad sem hiszed, h ezért az autóért tartósan ilyen igény mutatkozik), kipörgetnek mindent és ott áll majd egy hatalmas gyár igény nélkül. Ki az a gazdasági szakember, cégvezető aki így tervez volument? Megmondom neked, senki. Elon Musk sem. Elon Musk ugyanis hazardírozik. Másfél évvel az elméleti gyártást megelőlegezően belenget valamit, kamubefizetés lehetőségével megmutatja a befektetőknek, hogy van itt kereslet és kivár. Ha mákja van megfinanszírozzák a tervét, ha nem majd megvonja a vállát, ja nem sikerült, itt az 1000 USD, köszi, h velünk játszottatok. Ez a csúnya dolog.

Nagy tisztelője vagyok Musk munkásságának, de jó lenne ha nem így játszana. Először legyen meg a termék. Aztán adja el. Fordítva, hozomra ez bűn.

Ződ2000 · http://autossagok.blog.hu/ 2016.04.25. 21:34:19

@eurobi: a Model S jó ha 400 km-es hatótávval bír. Amikor beütöttem a navijába egy távolabbi célt, olyan 2.300-km-es etapokkal számolt superchargerekhez igazodva, De így is 1500km 7 feltöltéssel 20 óra alatt. Ez kb 100 liter üzemanyag és 12 óra egy jobb dízellel,

@klarky: de így is megérkezett hozzá (ha igazak a nyilatkozatok) 400 millió dollár. Valamit le kellett tenni az asztalra ahhoz, hogy ennyi ember szó nélkül feltegye a kis pénzét rá.

Ezért nem autót kapsz csak vásárlási előjogot. És kockáztatsz egy ezrest, mert benne van a pakliban, hogy a Tesla esetleg bedől (bár ez most nem valószínű egy ilyen utalási kampány után)...

Az Időmilliomos Apuka · http://apuka.qqriq.com 2016.04.27. 01:35:01

@klarky: Én nem látom bűnnek, hogy begyűjtik az előlegeket. Ez nem kickstarter ahol előre ki kell fizetned egy terméket amit egy tőkeszegény, kérdéses jövőjű kisvállakozás próbál kifejleszteni, ami lehet hogy meg sem valósul. Annyiról van szó, hogy a Tesla tudja, hogy nem fogják tudni kielégíteni a keresletet amikor a Model 3 megjelenik, ezzel a módszerrel pedig szépen sorba tudják allítani a potenciális vásárlókat és fel tudják mérni az igényt.
Azt mondod, hogy az lenne tisztességes, ha az elkészült autót ki lehetne próbálni, és ha tetszik, akkor haza lehetne vinni. De csak akkor működne, ha a készlet megegyezne a kereslettel. Honnan tudják, hogy mennyi autó gyártását tervezzék? Ebben az előleggyűjtésben ráadásul benne van egy halom ingyen reklám, befektetői bizalom megalapozása és hogy aki EV vásárlásában gondolkodik, az lehet hogy kivárja a Model 3-at és nem vesz addig semmit.
Ezzel teljesen ellentétes az Apple stratégiája, akik nem hogy azt nem modják meg hogy mikorra tervezik az autójuk megjelenését, még csak be sem jelentették, hogy konkrétan autó kifejlesztésén dolgoznak. Nem tudom, hogy ez a stratégia miért jobb, vagy tisztességesebb.
Te azt tippeled, hogy ez a vásárlói igény nem lesz meg hosszú távon, a 400000 után nem lesz hamarosan másik 400000. Szerintem pedig elég kevés embernek van felesleges $1000-ja amit évekre előre le tud tenni egy teljesen be sem mutatott autóért. Az első 400000 érdeklődőből 300000 fog rendelni, utána lesz majd másik 300000 aki meg fogja venni miután kipróbálta a szomszédjáét, majd egy harmadik 300000 aki azután veszi meg, hogy megkapta az év autója díjakat és lehet lízingelni is, nem csak készpénzért megvásárolni...

Az Időmilliomos Apuka · http://apuka.qqriq.com 2016.04.27. 01:41:08

@Ződ2000: szerintem 2300 km-es túrákra nem a Teslával fognak indulni a tulajdonosok, hanem a másik autójukkal...
Nem hinném hogy bárki is kockáztatja az ezer dollárját, a Tesla nem tud olyat lépni, amivel hirtelen nullára redukálnák a cég 34 milliárd dolláros piaci értékét. Musk inkább fizené vissza zsebből az ezer dollárokat mint hogy korunk egyik legnagyobb tech hőséből korunk egyik legnagyobb tech csalójává váljon.

Az Időmilliomos Apuka · http://apuka.qqriq.com 2016.05.05. 07:55:06

Amivel eddig vádoltad Musk-ot, hogy olyasmit ígér, amit nem fog tudni teljesíteni, arra azt mondtam, hogy nem ígért 500000 autót az első évben. Ma azonban megette, azt mondta hogy 2018 végéig le fognak annyit gyártani, és akik még abban az évben sorra szeretne kerülni, az hamarosan tegye le az előleget. Tehát most már nincsen más dolgunk, mint megvárni, hogy be fogja-e tartani az ígéretét. Részletesen leírtad, hogy ez miért lesz nagyon nehéz. Nekem foglamam sincs, hogy be fogja-e tudni tartani, de így már sokkal valószínűbbnek tartom, hogy tényleg fogok tudni venni egyet már 2018 elején. Remélem addigra magára talála az APPL mert abban van a megtakarított pénzem :)

Az Időmilliomos Apuka · http://apuka.qqriq.com 2016.05.07. 19:38:57

Most mit mondjak erre a cikkre? Eddig is voltak is ezutén is lesznek akik borúsan látják a Tesla jövőjét, simá lehet hogy nekik lesz igazuk. De ebben nincs semmi újdonság. Amikor elkezdtem követni a Teslát, akkor is milliomegy indok volt hogy miért túlárazott a részvény az akkori $34 áron és hogy miért nem érdemes venni, mégis vettem viccből, mert más hasonlóan viccesen értelmetlen cégekről mint az Amazon és Netflix lemaradtam. Pénzügyi nonszensz a Tesla pőzsdei értéke, mint ahogy egy csomó más cégé is. Spekuláci vezérli az árat, nem a ráció :D