Amatőr rally, még amatőrebb rendezéssel

2009. november 17. - klarky

 

Az elmúlt hétvégén Miskolcon és a környező bükki utakon amatőr rally versenyt rendeztek. A rendezvény lényege az volt, hogy némi díj fejében gyakorlatilag bárki, - akár a rendszámos sima utcai autójával is - nevezhetett (voltak, akik quaddal indultak) és viszonylagos szervezett keretek között kipróbálhatta magát és a rendelkezésére álló „versenytechnikát”.
 
A verseny prológ részét a település belvárosában tartották, ami remek ötlet első hallásra, hisz szép helyszínen hagyományosan motorsport őrült közönség – ennek megfelelően hatalmas érdeklődés mellett - örülhetett a nem mindennapi attrakciónak az Avas lábánál.
 
Aki kilátogatott a helyszínre (magam is ezt tettem) szinte érezhette, hogy itt kódolva van a baj. Olyan szinten voltak szabadjára engedve a dolgok a rendezőség részéről, hogy az a laikus nézelődőkben is minimum felvetette a kérdést: biztos, hogy így kell ezt csinálni???
 
A tények. A prológ kb. második órájában az egyik kanyarban kicsúszott az egyik „versenyautó”, melynek hatására olaj került az útra. Az utána következő autók annak rendje és módja szerint megcsúsztak a kanyarban, és miután kb. a harmadik autó sem tudta abszolválni az ívet, a negyedik (összkerekes Subaru Impreza, ami már önmagában sem egyszerű járgány, ezt a kevésbé hozzáértők is tudják jól) úgymond eldobásra került, miközben elsodort 2 szurkolót, akik kórházba is kerültek.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
fotó: boon.hu
 
Most elkezdhetne az egyszeri hírfogyasztó hőbörögni, hogy igen-igen. Mert minek ilyen versenyt belvárosban tartani, nem Monte Carlo ez. Esetleg habzó szájjal kiabálhatnánk, hogy persze, mert a hülye közönség miatt van minden. Naná! Ezt nyugodtan lehet. De azt hiszem, aki kint járt ill. valaha is járt ilyen jellegű rendezvényen, az tudhatja, nem ez volt a baj.
 
Önmagában a baleset ténye, mondhatni természetes dolog. Nagy valószínűséggel a világtörténelem első versenyén is volt valami, de ha akkor nem is a másodikon már biztos. A rally veszélyes üzem, ezt mindenki tudja aki kilátogat egy ilyen eseményre. Szerintem kupiba sem megy el az ember azért, hogy utána fejvesztve rohanjon ki azt kiabálva, hogy Jézus, itt b*sznak!!!
 
A feladat levezénylésére ill. a rend biztosítására lenne a rendezőség, ahogy az a nevéből is adódik. A baj megtörténte után a televízióban úgy nyilatkozott a főszervező, hogy a rendezés makulátlan volt és nem lehet mindenhová betonkerítést építeni, ahol az autók mennek. Ez utóbbi korrekt megállapítás, egyet kell, hogy értsek! De:
 
-        Legyen az bármilyen autó vagy motorverseny nem szoktak kanyar külső részére nézőket engedni, pláne nem úgy, hogy közben nincs jó néhány méternyi bukótér!
-        Nem szoktak pályát leválasztani műanyag fóliacsíkkal, pláne nem a külső íven, ami egy kisgyerek számára is különösebb erőfeszítés nélkül akár 3 méterrel beljebb nyomható, ne adj isten elszakítható.
-        Nem szoktak huszonéves lányokat rendezőnek felkérni azon célból, hogy besörözött, jókedvű, 120 kilós szurkolókat bírjanak jobb belátásra. (szerintem ezért megint csak nem a néző a hibás, ő szórakozni megy, a feladatot látnia kell előre a rendezőségnek, ha nem tetszik, nem kell elvállalni a dolgot)
-        Azt sem gondolom elfogadhatónak, hogy a szurkolóknak két autó között meg kell engedni azt, hogy az úton átszaladjanak a másik oldalra, hátha onnan jobban látszik a dolog.
-        És az tessék mondani milyen dolog, hogy a rendezők közül ha nem is mindenkinek, de legalább minden másodiknak nincs rádiója, amivel előre lehetne szólni, hogy ne engedjék el a következő indulót, mert a felső kanyarban egy besokallt versenyző épp a forgalommal szembe fordulva a helyes irányt keresi. (ezt ők úgy oldották meg, ha látták, hogy baj van kiszaladtak az út közepére és hevesen integettek)
Mellesleg egyes elbeszélések szerint az olajfolt kifolyásakor már szóltak az ott posztolóknak, hogy jelezzék mi a helyzet, állítsák meg a futamot és szórják fel az aszfaltot, de ennek nem lett foganatja, sőt, még le lettek szólva, hogy ne magyarázzanak, ez az ő dolguk.
 
Ami a versenyautókat illeti:
 
-        Azt hiszem egy autónak a pályán is teljesítenie kellene, bizonyos műszaki alkalmassági feltételeket, talán nem túlzok ha azt mondom, szigorúbbakat, mint egy mindennapos használatra szánt utcai autónak. Ennek fényében nem kicsit furcsállom, hogy nyugodt szívvel engedtek el olyan ~20 éves Ladákat, aminek az esti futam ellenére elöl egyetlen lámpája sem világított, míg hátul is csak egy (?)
-        Nem gondolom, hogy normális dolog körpályán olyan időeltéréssel elengedni autókat, hogy a majd 30 éves 100-as Skodát fél körön belül utolér egy V8-as E36-os BMW. És ha utoléri, akkor le is fogja előzni, ami újabb komoly veszélyforrás nem csak egy utcai, de bármilyen pályán.
-        Hogy tovább kérdezzek. Megnézte-e bárki a rendszám nélküli kiszolgált 1200-es Zsiguli forgalmi engedélyét, vagy a fő rendezési elv az volt, ha rajta van a dupla koppány, akad néhány teljesítménynövelő matrica és le van véve a lökhárító, akkor az nyílván épített versenyautó, tehát mehet.
 
Gondolom senki, ami több szempontból is bosszant. Egyrészt sajnálom a sérülteket, ők nyílván azért mentek ki, hogy jól szórakozzanak nem pedig azért, mert leküzdhetetlen vágyat éreztek arra, hogy a csípőjükkel pozdorjává zúzzanak egy vasalódeszkányi Impreza spoilert.
Sajnálom magamat és a többi nézőt, aki nem nézhette meg az összes autót, hisz az esemény után lefújták a futamot. (Ja ez is jó volt. 15-20 percig semmi nem történt, az emberek az úton sétálgattak és kamerás mobilokkal gyártották a szerencsétlenekről a digitális szemetet, mire csatárláncszerűen elkezdett terjedni a hír, hogy „máma már nem hasad tovább”, lehet hazamenni. Hangosbemondó? Valaki?)
És persze sajnálom a várost, mert a jó szándék ellenére megint csak a rosszhír került a híradóba és most majd nyílván az jön, hogy jövőre nem engedik meg a futam lebonyolítását, mert ugye lám-lám, tavaly is mekkora baj volt belöle.
 
Hát köszönöm szépen minden autósport iránt rajongó nevében!

A bejegyzés trackback címe:

https://kreport.blog.hu/api/trackback/id/tr841532835

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

borovi 2009.11.17. 22:54:37

Igen. Minek ilyen versenyt belvárosban tartani? És nem hőbörgök, továbbá a szám sem habzik.

Mao elvtárs · http://diamondhostess.hu 2009.11.17. 23:22:30

Nem véletlen, hogy nem szabad az Autósport Szövetség (MNASZ) engedélye nélkül SEMMILYEN autós versenyt tartani, nem csak a "hivatalos versenyszabályzat" meg a tagdíjak miatt, hanem azért, mert itt emberéletekről van szó, és a sportolók, valamint a nézők biztonsága érdekében számtalan szervezési szempontnak kell megfelelni.
Aki ezt nem kívánja betartani, ne szervezzen versenyt. Szélsőséges esetben akár gondatlan veszélyeztetés is lehet a vád.

piettro 2009.11.17. 23:25:48

@borovi: mert jól mutat a verseny aszfalton is, és többen láthatják.

Amúgy meg kanyar külső ívénél állni veszélyes...de igazad van, kellett volna még helyet hagyni.

ommm 2009.11.18. 00:04:34

Így-így. Féktáv mögé sztaniolcsíkot rakni, az mögé pedig embereket engedni mindenképpen okos dolog.
Csókoltatom a szervezőket, maradjanak csak a mezőn, oda valók sz ilyenek, füvet legelni.

Németh András 2009.11.18. 00:44:11

vagy betiltani vagy nem sajnálni

a kettő közötti átmenet mind mellébeszélés

belekotty 2009.11.18. 06:09:56

Ez a dolog úgy aránylik a Forma-1-hez mint Mo a világhoz. Mit csodálkozunk?

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.11.18. 06:30:34

Igazad van, teljesen. Amatőr szervezés, gondolom egy tízperces műszaki átvizsgálásra már nem futotta a büdzséből, a versenybírókat meg éjszakai futamon eléggé meg kéne válogatni, nem biztos, hogy az a legmegfelelőbb, aki még sose csinált ilyet. Egyébként is, egy utcai Ladás nem is biztos, hogy tudja, hogy mit mutogatnak neki, pláne ha nincs világítása.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2009.11.18. 06:36:22

Remélem, az illetékes "szervezők" örökre kilőkődnek a rally világából, miután volt pofájuk anyival elintézni a dolgot, hogy: "nem állíthatnak mindenhova betonkerítést". Vicc.

Jankove 2009.11.18. 06:49:06

Szerintem itt minden negatív dolog együttállt a balesethez. Mégis más irányból közelíteném meg a dolgot, mint a posztíró. Mint amatőr versenyre kijáró, -mind nézőként mint versenyzőként kipróbáltam már magam, utóbbit mostanság ritkábban, anyagi okok folytán- ergo van némi rálátásom a mai helyzetre. Az amatőr rallyba is betört az a pénzes, amúgy meglehetősen tehetségtelen, fiatal réteg, akinek nem vérében van a benzingőz, egyszerűen csak azért indul, mert (apu jóvoltából) megteheti, és mert ma ez a menő. Igy kerülnek elő a csittivitti lezsírozott elsőversenyes szalonállapotú imprezák, és egyéb brutál többmilliós rallygépek, amik valóban vérbeli versenyautók lennének, megfelelő sofőrrel. A posztíró 20 éves zsigulikat szídja, de a húszéves romok pilótáira általánosan elmondható, hogy nemkevés tehetséggel pótolják a technika hiányát, nem mellesleg a mai rally egyik üde színfoltját adják, amiért még megéri kimenni megnézni egy rallyversenyt. Én az amatőr versenyzést is egy bizonyos fokú előképzettséghez, és licenszhez kötném, ne indulhasson akárki, népek között, csakmert becsövezett többszázlovas szubaruja van. Egyébként megkövetem magam, ha az ominózus eset elkerülhetetlen volt, képzettségtől függetlenül bárki számára. A rendezőség viszont egyértelműen hibás.

Mac911 2009.11.18. 08:31:54

Én 17 éve aktív sportbíró/vezetőbíró vagyok, nagyon sok verseny szervezésében, lebonyolításában benne voltam.
Az eddigi hozzászólók jól beszéltek.
Nekem az a meglátásom, hogy sokan azt képzelik, versenyt rendezni hatalmas kasza, és sajnos sok "amatőr" verseny rendezőinek nem is lebeg más a szemei előtt. Engem már sokan megkerestek, hogy segítsek nekik az első versenyüket megrendezni, egyáltalán mondjam el, mi kell ehhez, és amikor elmondtam, milyen feltételeknek kellene megfelelni, sokat le is tettek róla vagy tulzásnak ítélték, amiket mondtam. Pedig tapasztalatom van elég, sajnos sok versenybalesetet láttam már, személyi sérüléssel járót is.

Mac911 2009.11.18. 08:38:54

Egyedül Mao elvtárs hozzászólásába "kötnék bele".
Az nem igaz, hogy csak az MNASZ engedélyével lehet autóversenyt rendezni. Ez pontosabban úgy hangzik, hogy csak az MNASZ által rendezett vagy regisztrált autóversenyen dolgozhatnak vizsgázott sportbírók és csak ezen indulhatnak MNASZ licenccel rendelkező autóversenyzők.
Tehát bárki rendezhet autóversenyt, ha beszerzi a szükséges és megfelelő engedélyeket (rendőrség, illetékes önkormányzat, az út-közterület tulajdonosa stb.). Az, hogy kiket és milyen állapotú autóval engednek indulni, a rendezőség felelőssége.

BanZaY 2009.11.18. 08:43:29

Üdvözletem !

Aki nem ért hozzá, lehetőleg ne beszéljen róla!

A néző hibája ha odaáll , természetesen rendező is hibás mert el kellet volna küldeni őket!

De a baj nem azét lett csak ilyen " szerencsés " mert , hogy magától , nem nagy tempóval érkezett bele a subaru a kanyarba , hanem mert köztes rádión lett neki szólva, hoppá ezt miért nem olvastam benne?

Jah és mivel amatőr rally , nem kell hozzá műszaki stb.. aki szeretne indulni annak ott a lehetőség!

Látom aki ezt a Kritizáló cikket írta nem ért a dologhoz, csak neki kapóra jött!

Természetesen nekem sem tetszik a dolog, de mint ezt a nézők és nevezők száma is mutatja, kell a sorozat borsod megyében! Elvégre miskolc a " Rally fellegvára " , hagy használja ki ugyanúgy mint a "profi" versenyző ( nagy pénzekért ) , "amatőr" versenyző is ( kisebb pénzekért ) !!!!!

Apropó , MNASZ !

Érdekes, őket nem engedték elindulni az idén :
Ragály-Imola-Kánó szakaszon!!!
De az említett amatőr sorozatunk már 2* volt az idén rajta, gondolkodjunk "Ember" ! Miért is lehet ez???

Jah és hogy ne névtelenül írkáljak:

-Drótos Alex-

Üdv!

Shopping 2009.11.18. 08:46:57

Aki odaáll a külső ívre: MEGÉRDEMLI!!!

Lescol 2009.11.18. 08:56:50

A szervezésre tényleg oda kell figyelni, és aki szervezett akárcsak egy meglepetés szülinapi bulit az tudja, hogy nem kis dolog.

Ez persze csak akkor botrány ha történik valami.

Viszont nem tudom sajnálni azokat a hülyéket -igen azok - akik a külső ívre állnak. Szánalmas baromnak tartom őket. Rendezők is figyelhetnek de kérem... egy olyan városban ahol "hagyománya van a motorsportnak" tudni kellene bizonyos alapszabályokat.

Ennyi erőből ülhetnék a vonat elé a vágányokra, hogy utána sírjak.. bazzeg hát ez elüt...

Miért a hülye embereket kell sajnálni és igazat adni nekik.. ettől függetlenül jobbulást, remélem az életben nem csinálnak több ekkora baromságot.

Lescol 2009.11.18. 09:00:18

@feketenap: minden rally versenyen a nézők saját felelősségük terhére mennek. jó ha tudod. Nem a rendező dolga anyucit állítani minden néző mellé.

kisvagány 2009.11.18. 09:04:26

Ahogy a nagyanyám ( nyugodjon békében! ) is mondta: " a kapanyél is elsülhet! "

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.11.18. 09:16:51

@Németh András: igen, a világ pedig fekete-fehér, a többi csak illúzió.

Igaz az is, hogy a rendezőknek nem kéne odaengedni pl a külső ívre a nézőket, de most őszintén, aki annyira hülye, hogy a száguldozó kocsiktól 1-2 méterre beáll a legveszélyesebb helyre, az mit gondol? Meg akar halni? Ennyi erővel a vonatsínre is lefeküdhet...

tom sailor 2009.11.18. 09:21:57

@danaz: Nem kellene akadályozni az evolúció működését. Aki hülye, haljon meg...

kisvagány 2009.11.18. 09:33:58

20 éve járok rally versenyekre és még soha nem ért baleset. Ezen a miskolci amatőr versenyen is ott voltam és semmi bajom nem lett...:)
Mellesleg innen üzenem a cikk szerzőjének, hogy a VB futamokon is műanyag szalaggal "biztosítják" a pályát...

dennisthemenace 2009.11.18. 10:08:05

En meg sosem alltam egy versenyen sem a kanyar kulso ivere..

symbio 2009.11.18. 12:01:38

A cikk írója azt sem tudja mi fán terem a rally. Egyértelműen kitűnik halovány fogalma sincs arról mi az hogy gépátvétel, külső ív, verseny lada. Minden mondatában ott van a hozzá nem értés. És egy ilyen kritázál egy Üveges Gábort akiről szintén nem tudja kicsoda mit csinált eddig. Ha már cikket ír legalább tájékozódna hogy ne írkáljon hülyeségeket.(pl. minden második rendező kezébe legyen rádió)

A szalagozásról csak annyit meg lehet nézni a rally VB-t mennyi szalag, rendező stb van. Semmi!
A nézőknek senki nem mondta hogy oda álljanak ahova álltak. Mindenki saját felelősségére megy ki nézni. A rendező mondhatja menj hátrébb, a néző vagy megfogadja vagy sem. Ő döntése. Nem kell a rendezőt fikázni.Végezte a dolgát csak épp senki nem hallgatott rá. De mit is várhatnánk amikor a rendőrnek is azt mondta ne magyarázzon itt neki senki.

Az MNASZ-ről meg csak annyit, hogy a nagy pénzlehúúzó bagázs el mehet a fenébe. Nem édekli őket sem a rally sorsa, sem a versenyző sem a néző csak a PÉNZ! Ők voltak akik először adták ki hogy szakképzett sportbíró nem vehet részt a rendezvényen. Üveges nem tejel nekik nem tömi a zsebüket akkor tapossuk el. De azért meg lehet nézni mennyi néző volt a nyírség rallyn. Lassan a kutya sem kíváncsi már az ORB-re. Ezen a sorozaton meg ezrek szurkolnak. Nagy szükség van rá az biztos. Nekünk kell a Baz rallysprint!

leopard 2009.11.18. 13:10:20

A cikk amatör de nagyon.

A baleset nézői hiba.

Az MNASZ dologhoz meg nem írnék inkább semmit, mert az igen csúnya lenne.

bajnaikondom 2009.11.18. 13:33:30

Szerintem meg a verseny IGENIS FASZA VOLT!!!! Üveges az egész évet jól bonyolította, leszámítva azt a nyári esős versenyt, ahol borzasztó időcsúszás volt, el is jöttünk onnan. Rendezett már Miskolc rallyt is, éjszakai futamot, de ha valaki emlékszik volt egy sajnos halálos végű pályaverseny Lilláról Hollóstetőre gyorsasági versenyzőknek, még Zengő is a Mercivel verette, akkor is a néző volt a hibás, a fasznak kell fa elé állni külső íven. Mindenki a rendezőt basztatja, jó, lehetett volna több rendező, meg több kordon, de alapvetően MINDENKI ARRA ÁLL AMERRA AKAR! MINDENKI SAJÁT MAGÁÉRT FELEL!!! Ezzel az erővel lehet lakatlan szigeten is versenyt rendezni nulla nézőnek, jajj nehogy baleset legyen. Ez kb. olyan, mint az a szex, amikor a két fél nincs is egy szobában. Amúgy meg mindenki a külső ívről pampog, de lehetett volna itt tömegbaleset is látszólag nem veszélyes helyen. És nem csak a verseny veszélyes, de az autózás önmagában is veszélyes üzem. Igen, jogi fogalomként is létezik, mint olyan. Akkor most innentől kezdve ne menjünk ki az utcára se, mert jajj elüt az autó?????Van még mit csiszolni ezen a rendezvényen persze, ezt senki nem vonja kétségbe, de a koncepció kis odafigyeléssel szenzációs. Kell Miskolcra ez a verseny, igenis igény is van rá, igenis kurvára tetszett és nem csak nekem, de másoknak is. Meg lehet ezt csinálni baj nélkül, Kassán is van városi futam, meg ott a Prazky rally sprint a városban, mégsincs balhé. A városi rally tehát alapvetően jó dolog. Egyedül a nevezők számát sokalltam, ekkora területre és ilyen számban ennyi idő alatt lebonyolítva szerintem túl sokan voltak. De amit láttunk az fantasztikus volt. Boldog arcokat láttunk az autókban és a közönség között is. Az egyesek által fényezett mnasz meg bekaphatja, OB-re ki se megyek innentől, mert a szar magyarmódra mutyizós egymást szidó, magukat "autóversenyzőnek" képzelő adócsaló vállalkozók N-csoportos Mitsubishis sinautózására a faszom se kíváncsi.

Mac911 2009.11.18. 15:01:36

Hát igen... a nézőkkel nagyon nehéz. Sajnos van egy réteg, akik csak a balhézásért mennek ki a versenyre. Gondolom aki már vett részt verseny szervezésében, rendezésében, lebonyolításában, ismeri az alábbi típusokat:

- Reggel 7-kor már full részeg (ez minek jön ki?);
- "Harminc éve járok rallira, nekem te ne pofázz kis köcsög" (ha ilyen régóta jár ki, illene tudni, hová lehet állni);
- Adófizető állampolgár vagyok, minden jogom megvan a kanyar külső ívén, kempingszéken ülve versenyt nézni, ez közterület (tévedés, nem közterület, a rendező a verseny idejére kibérelte, nem kevés pénzért, mellesleg nyilvános rendezvény megzavarásáért komoly büntetés jár(na, ha a rend őrei komolyan vennék));
- Én is versenyző vagyok, csak most nem indulok, majd elugrok, ha ide esik (aki felé szágudott már elszabadult autó, az tudja, hogy esélye nincs elugrani senkinek);
- A rendező a barátom, megengedte, hogy itt álljak (na persze)...
.... és még sorolhatnám...

A "néző oda áll, ahová akar, az ő felelőssége) kijelentéssel az a probléma, hogy ha elgázolják, a rendező hónapokig vagy akár évekig járhat rendőrségre, bíróságra! Tudom, én is jártam ilyen miatt. Lehet, hogy nem kap a rendező büntetést, de kellemetlen munkaidőben, saját költségen kihallgatásra vagy tanuskodni menni. És ügynél nem egyszer kell menni.

Mac911 2009.11.18. 15:03:37

Az MNASZ-ről meg annyit, hogy ha úgy folytatják, ahogy eddig, akkor a gyorsasági szakág után a rallit is hamarosan kinyírják...

Mac911 2009.11.18. 15:20:37

De hogy a jelenlegi balesetről is szó essék, ez az eset nagyrészben a rendező hibája! És ezt nem csak azért mondom, mert divat fikázni azt, aki hibázik, tudom, miről beszélek.
Ha megnézitek a Youtube-on fent lévő felvételt
www.youtube.com/watch?v=Wb-kng3wke
tisztán látszik, hogy a KÜLSŐ ÍV olyan szinten teli volt nézővel, hogy a baj boritékolva volt.
Fentebb említette valaki, hogy a rendező nem kezdő. Pedig ez egy hatalmas, amatőr hiba! Ha ilyen szinten kezelhetetlen a tömeg, akkor meg kell szakítani a prológot vagy akár a futamot is, mielőtt baj lenne. Senkinek nem lehet célja a baleset egy rendezvényen. Ha a rendezőnek nincs a kezében olyan eszköz, amivel megrendszabályozhatja a renitens nézőket (ami nehéz feladat), akkor azzal kell élnie, amit megtehet.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2009.11.18. 17:10:36

A kommenteket végig olvasva természetesen örülök annak, ha valaki osztja a véleményem, aki opponál, azt pedig tisztelem, hisz mindenki elmondhatja a véleményét, legfeljebb nem értek vele egyet.

Néhány észrevétel ill. reagálás azonban kikívánkozik belöllem:

- sehol nem szidtam az öreg Ladákat, Zsigulikat. Annyit tettem szóvá, hogy ha lehet akkor olyan autókkal induljon már neki mindenki, (legyen az Trabant 601 vagy evo Mitsubishi Lancer), ami műszakilag alkalmas a feladatra. Aki kint volt igenis láthatta az olyan autókat, amivel én magam a telekre sem biztos, hogy kimerészkednék, mert első blikkre is olyan állapotban volt, hogy látszott rajta az alkalmatlanság.
- valaki azt írja, hogy azért nem lett nagyobb baj, mert a Subarunak rádión szóltak, hogy lassítson. Érdekelne ezt honnan tudod? Ill. ha így volt az előtte futó autóknak miért nem szóltak amik szintén megcsúztak, csak némileg szerencsésebbek voltak?
- a szalag kérdésre kanyarodva. Lehet, hogy rally vb futamon is szalag van (vagy az sincs), de abban egészen biztos vagyok, hogy nem ott, ahol egy zsúfolt belvárosban, néhány km2-nyi területen emberek tízezrei szúrkolnak. Speciális, több tíz kilométeres erdei, hegyi, sivatagi szakaszon - ahol a madár sem jár - nyílván nem kell kordon, de szalag sem. Ha nem tünt volna fel, itt közel sem erről volt szó.
- különösen felkaptam a fejem Banzay és Symbio hozzászólása kapcsán. Azt írják, nem értek hozzá. Ok, tételezzük fel, hogy nem. De kérdem én, mondtam én bárhol is, hogy igen? (megjegyezném, papám révén fiatalabb koromban nem hiszem, hogy sok autókrossz, salakmotor ill. rally versenyt rendeztek meg nélkülünk, de mindegy, ez most nem is érdekes) Láttad valahol, hogy ez egy hivatalos kritika, állásfoglalás stb.? Én ott voltam 7ed magammal és nem csak a mi, hanem az összes környezetünkben lévő szurkolónak az volt a véleménye, hogy ajjaj, ebből még baj lesz. Én meg elmondtam itt amit gondoltam a dologról, hisz lám, az élet a kétkedőket igazolta. Kezeljük már helyén a dolgokat ha kérhetem!

Egyébként ha már klaviatúrát ragadtatok, kérlek benneteket, hogy világosítsatok meg. Melyik volt az a megállapításom ill. megfogalmazott elvárásom, ami nem tűnik jogosnak a XXI. században egy autóverseny kapcsán???
Ha szerintetek ez így rendben volt akkor csak gratulálni tudok és nyílván ti vagytok azok is, akik azt játszák a hegyi szakaszokon, hogy az ívből kifelé húzó autónak ráütnek a tetejére, mert az nagyon tökös és cool dolog.

ui.: tudom ki az az Üveges Gábor. A nevét szándékosan nem említettem meg, hisz nem személyeskedni akartam, hanem felhívni a figyelmet arra, hogy lehetett volna ezt jól is csinálni és akkor sok embernek szerezhettek volna egy boldog szombat délutánt, és reményt kaphattunk volna arra is, hogy egy jól sikerűlt rendezvény után számíthatunk ismétlésre jövőre. Igy már ebben egyáltalán nem vagyok biztos 8-(

trabiszerviz 2009.11.18. 20:55:11

Megfogadtam, hogy semilyen fórumon nem kommentálom a hétvégén a verseny történteket.
Viszont az kicsit rosszul esik hogy előítélettek vannak olyan autók miatt amelyeken nem sok tízezeres fényezés és márkás alufelnik vannak. Amúgy reggel a gépátvételen minden autót átnéztek. Ellenőrizék az ülések, övek,tűzoltópalacok, akku, tank lefogatását, beépítését...stb
Hogy miért írom mindezt? Ugyanis az egyik ilyen ladát készítettük fel. Amin cserélve lettek a szilenetek, fékek, lengőkarok, revíziózva lettek a bilsteinek, a sperr, a motor. Attól hogy a sárvédő teteje ki van rohadva vagy egyéb esztétikailag kifogásolható attól még műszakilag lehet egy autó biztonságos és versenyre alkalmas.

Amúgy követtek el a hibát a szervezők a pálya kiszalagozáskor és sportbírok is hibáztak a rendtartásban, de az egyéni emberi felelőtlenség miatt ők NEM hibáztathatók!!

A prológon az ominózus helytől 20m-re álltam. Jól láttam amikor ez első lada a lámpának csapódott a tömeg szétnyílt előtte, majd betolták a sörház melleti utcába és a tömeg még jobban viszált oda ahova a lada beesett utána meg jött a subaru...

Ugyanebben a kanyarban tapasztaltam hogy valószínűleg ki lehetett szalagozva rendesen, csak a szalagok le voltak tépkedve és szét voltak a nézők között dobálva.

vdfn 2009.11.18. 23:40:19

Üdv Mindenkinek!
Először is: a cikk írója teljesen korrekten, mindkét oldal megvilágításából ír.
Gyerekek!
Nem lehurrogja a ralit hanem a problémákra hívja fel a figyelmet, tényeket közöl. Sajnos a tények igazak és a rendező tisztában volt avval, hogy egy százezres városban és egy ralival megfertőzött környéken, nem csak hébe-hóba lézengő turistákat fog érdekelni a belvárosi rali. Erélytelen pályabíróival semmire se ment a tömeg ellen, jobb helyeken hangosbeszélő autóval szoktak a rajt előtt végigmenni és a veszélyes helyekről elküldeni a népet. Ha ennek ellenére nem sikerül biztonságos helyzetet teremteni az adott szakaszt törölni szokták a programból (lásd VB). Természetesen ez a végső megoldás szokott lenni és én sem ezt szerettem volna nézőként. Az viszont igaz, hogy pörgetni kellett az esemnényt, hiszen fél7-ig be kellett volna fejezni, és voltak akik többször is mehettek, ez is növelte a csúszást. Nem tartották be a rajtszámos sorrendet sem, a rajt környékén óriási tülekedés folyt az indulásért. Szomorú kimondanunk, de a rali megcsúfolása volt ez a prológ, holott jó kezdeményezésnek látom, gyatra kivitelezéssel.
A szalagozásról pedig: a szalag vizuális értékkel bír, amely azt jelenti, hogy azon belülre nem szabad menni, tehát (elvileg) a mögött legális tartózkodni. Mivel a rendező határozta meg, hol húzódjon a szalag, nem hiszem, hogy hibáztatható az a néző, akit a szalagon belül ütött el az autó. Ha pedig a szalag leszakadt és a nézők beljebb sétáltak, akkor szintén a rendezőségnek kellett volna gondoskodnia a helyreállításról és a nézők visszatereléséről. Arra kell gondolni, hogy nem csak autósporthoz értő néző fordulhat meg, különösen egy ilyen helyen, ahol rengeteg olyan "civil" is kilátogatott, akinek előtte semmilyen kapcsolata nem volt autósporttal. Na most ezek után milyen hírét viszi a ralinak. Vagy a városvezetés mennyire örül annak, hogy a bulvársajtó a miskolci "ralitól" hangos.

Állítólag olfajton csúszott meg a Subaru. A rendező azt állítja a riportban (minap.hu/mivid.php?ext.a20292), hogy rádión jeleztek a Subarunak. Kérdem én: a versenyautókban van CB rádió, amin a rendező tájékozattni tudja őket az esetleges veszélyekről? A versenyautó hangja mellett azt lehet érteni, amellett, hogy még a navigátor is üvölt? Ha kaptak infot az olajfoltról, miért nem álltak meg vagy gurultak utcai tempóban? Ha a "sárgamellényesek" lassították az előző pontnál, akkor miért nem lassított vagy állt meg? Egyszerű a válasz: mert nem lassították. És ti tényleg azt gondoljátok, hogy a néző a hibás aki a szalgkordonon belül állt? Elmondanám, hogy ezt egyetlen bíróság sem venné be és hálát adhatunk (a főrendező úrral egyetemben) hogy nem történt tragédia. A videón (rtlklub.hu/video/75585) jól látható, hogy a nézők a szalag mögött állnak, majd az elhíresült rendező azt nyilatkozza, hogy már a korábbi posztok lassították az autót, ezért "csak" ekkora tempóval csúszott be a nézők közé. Hát bizony ez óriási csúsztatás, mert ha már több poszton lassították, akkor biztos nem versenytempóban érkezik a kanyarba( egyébként nyilvánvaló, hogy az olajon csúszik meg), hanem utcai tempóban gurul. Másik kérdésem, hogy miért csak lassították, és miért nem állították meg már az előző rádiósponton, ha már az előző autó is a villanyoszlopnak csúszott?

Ha van köztetek olyan, aki versenyzik, annak szól a következő észrevételem: szerintetek mi történik, ha a versenyen elsodortok egy nézőt aki a rendező által kijelölt helyen tartózkodott és megsérült? Azt már nem is merem feltételezni, hogy tolókocsiba kényszerül vagy...
Hát elmesélem. A rendőrség első számú gyanúsítottként fog titeket kihallgatni. Most felháborodtok, hogy minket, miért? Hát csak azért, mert a nevezési lapon aláírtátok, hogy a rendező semmilyen felelősséget nem vállal tetteitekért, mindenért a versenyzőpáros vállalja a felelősséget, ergo a balhét ti viszitek el. Pl. ha egy oszlopot kidöntötök, vagy kerítést vagy csak lebontotok egy szalagkorlátot és ne adj isten egy rokkantszékbe kényszerült ember kártérítését is TI FOGJÁTOK FIZETNI!

Konklúzió: Ha a rendező több pénzt áldozott volna a biztonságra, ennek a cikknek sem lenne létjogosultsága.

LaMeRick 2010.03.19. 13:19:04

Csak annyit fűznék hozzá, hogy voltam városi OB futamon "rendező" (értsd. mellényes terelgető) főiskolásként, sok olyan társammal (huszonéves lányokkal) egyetemben, akinek még annyi fogalma sem volt a rallyról, mint nekem. Ennyit a képzettségről... Volt is belőle baleset.

Te mint "rendező" nem foghatod mindenkinek a kezét, ez szerintem evidens. Megtilthatod, hogy átmenjenek az út túloldalára, akkor megvárják amíg nem nézel oda és akkor szalad át (autó előtt). A normálisabbja pedig megkérdezi, mikor mehet át. Azért valljuk be nem 3machhal közlekednek a rallyautók sem, hogy a kanyar előtti belátható egyenesben ne engedd át a járókelőket.

A szalagot meg nem a "terelgető ember" állapítja meg hová húzzák, hanem a rendezők. Neked kb. annyi a feladatod, hogy a szalagon kívül tartsd az embereket. Meg felhívhatod a sok sötét figyelmét arra, hogy valóban ott van a szalag, de egy 100+-al jövő autót valószínű nem fog megfogni. Az is tuti, hogy mindig lesz 1-2 hülye aki odaáll/odaszalad a veszélyes zónába fényképezni/integetni.

Szerintem is mindenki saját felelőssége alapján áll oda ahová. Akinek meg elmagyarázod,hogy miért ne álljon oda (mintha értelmes ember lenne) és mégis oda áll, mert "nekem te nem ugatol" azokat valahogy nem tudom sajnálni.