A kényelem ára

2010. december 29. - klarky

…avagy mennyibe kerül manapság egy autó fenntartása?

 
Évvége felé közeledve mindenki számvetést készít, sorra jelennek meg az összegző cikkek internet szerte, visszaemlékezések születnek és hamarosan – ki így, ki úgy - mérlegre teszi az elmúlt 365 nap történéseit, amikor is kicsi és nagy a szilveszteri pezsgőspoharát szorongatva párás tekintettel Schmitt Páli bácsit hallgatja éjfélkor a tévében.
 
Jómagam nem vagyok egy múltba révedő típus (ezt az évet már úgyis megette a fene), viszont van egy dolog, amire kíváncsi voltam és egy éves szorgos jegyzetelést követően végeredményt közölhetek. Igazából nem vagyok híve a napi kiadások excel táblába való bevésésének, a kockás papír karistolása is távol áll tőlem, (Hisz minek? A jellemző kiadások úgyis adottak és nem is nagyon változnak, ami azon felül marad, azt kell beosztani okosan, normális ember meg tudja, hogy hol a határ, addig nyújtózkodik, amíg a takarója ér…) de most az egyszer munkára fogtam az gépem és komoly kalkulációt készítettem.
 
Tavaly napra pontosan ilyenkor a fejembe vettem, hogy minden, az autózással kapcsolatban felmerülő költséget forintra pontosan lejegyzek és egy év után statisztikai számításokat fogok végezni a kapott adatok alapján.
 
A vizsgálat tárgya egy teljesen átlagos, 3 éves autó, szintén átlagosnak mondható – vagy talán attól kicsit elmaradó – futási teljesítménnyel. Az autót munkába járásra, bevásárlásra, napi teendők elvégzésére használom, olykor némi kiruccanással és egy horvátországi nyaralással. Leginkább arra voltam kíváncsi, hogy vajon mennyibe kerül egy kilométer megtétele abban az esetben, ha az összes felmerülő költséget szembe állítom a megtett távolsággal. Lássuk, mire jutottam:
 
Az idei évben egészen pontosan 7.794,9 km-t tettem meg és ebben benne van minden. Ezen időszak alatt 294.716 Ft-ot költöttem el az autóra, mely összeget különböző költségkategóriába soroltam az alábbiaknak megfelelően:
 
-         adók, járulékok, biztosítás: Egyértelmű, ide jön a teljesítményadó és a kötelező biztosítás költsége,
-         üzemanyag költség,
-         kiegészítő dolgok: itt olyan apróságokat szerepeltettem, mint pl. ablakmosó folyadék, műszerfal-tisztító, stb.,
-         mosatás: általában magam csinálom kézzel a garázsban, de ha tartósan rossz idő van és már az autó színe sem látszik el szoktam vinni mosóba, ennek is van kiadási vonzata,
-         parkolás,
-         szerviz- és alkatrészárak: idén volt aktuális a 40 ezres szerviz és volt egy klímatöltés is. Ennek ára szerepel ezen a soron.
-         útdíj: elsősorban autópálya-matricára gondolok,
 
Ezen tételeket forintosítva és százalékos megoszlásukat az összköltséghez képest a következő táblázat tartalmazza:
 
tételköltség (Ft)megoszlás (%)
adók, járulékok, biztosítás40 68013,8
üzemanyag191 33364,9
kiegészítő dolgok2 7530,9
mosatás2 4100,8
parkolás6 8242,3
szerviz- és alkatrészárak37 64812,8
útdíj13 0684,4
összesen294 716100
 
Innen már csak egy egyszerű lépés és megtudjuk az választ a kérdésünkre, hogy valójában mennyibe is kerül egy kilométer megtétele saját kocsival.
 
A válasz: 37,81 Ft/km
 
Na, most ugye az van, hogy ez az érték azt mutatja, hogy a taxitól jóval olcsóbbak vagyunk, de lássuk érdemes-e a tömegközlekedést lecserélni az autózásra. Nálunk jelen pillanatban 6.100 Ft egy kombinált, összvonalas bérlet. Ha a bérlet árából benzint veszek és a fenti összesített egységárral számolok azzal egész pontosan 161,33 kilométert tudok megtenni, ami valljuk be nem sok… Megéri-e? Nem is tudom, egyenlőre talán igen, hisz azért ez mégiscsak akkor megy, amikor én akarom, és nem kell senkihez sem alkalmazkodnom a járműven nyomorogva.
 
Az érdekesség kedvéért elvégeztem egy másik számítást is, kíváncsi voltam, hogy milyen átlagfogyasztással számolhatok, ha mindent egy kalap alá veszek. Az adatok szerint 579,57 liter üzemanyagot tankoltam el, mellyel ugye a fent már bemutatott távot tettem meg. Ezen számok 7,44 literes átlagfogyasztást eredményeznek. Nem mondom, hogy nem lehetne kevesebb, de ha úgy tekintem, hogy ez aztán teljesen vegyes üzemmódnak felel meg, van benne megpakolt autópálya és néhány kilométeres város is, mentem full légkondis nyári üzemmóddal és elkövettem sok-sok téli hidegindítást, ácsorogtam dugóban és gurultam üresben azt hiszem teljesen elfogadható a kapott érték.
 
Tekintettel arra, hogy ugye nyaralni nem kötelező elmenni a kapott értékeket megtisztítottam a „szezonális” hatásoktól, azaz kivettem belőle minden olyan tételt, ami a nyaralással összefügg. Lássuk változtak-e a kapott adatok. Az út során 1.617 km-t tettem meg, tehát ezt nyugodtam minuszolhatom, minthogy az út során eltankolt 38.247 Ft-nyi üzemanyagköltséget, 5.754 Ft parkolást és a 8.988 Ft-nyi útdíjat is.
 
Ennek megfelelően a táblázatunk a következőknek megfelelően módosul:
 
tételköltség (Ft)megoszlás (%)
adók, járulékok, biztosítás40 68016,8
üzemanyag153 08663,3
kiegészítő dolgok2 7531,1
mosatás2 4101,0
parkolás1 0700,4
szerviz- és alkatrészárak37 64815,6
útdíj4 0801,7
összesen241 727100
 
Ha figyelembe vesszük az újonnan kalkulált értékeket azt kapjuk, hogy a kilométerköltségünk némileg megemelkedett, 6.177,9 kilométert tettem meg 241.727 Ft-ból, azaz:
 
39,13 Ft-ból jött ki 1 kilométer
 
A különbség mondhatni elhanyagolható.
 
És hogy mi a következtetés? Tavaly december 29-én 281 Ft-ért tankoltam egy liter üzemanyagot, míg tegnap (igaz más kúton, mert nem tudok mindig ugyanott tankolni) 354,9 Ft-ért. Az üzemanyagárak alakulását jól szemlélteti a következő grafikon:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sajnos a hírek szerint a trend folytatódni fog és hamarosan olyan számokat fogunk látni a kútoszlopokon, amikkel az emlékezetes taxissztrájk idején minimum tömeges öngyilkosságokat lehetett volna kieszközölni. Én azt hiszem, amíg van miből (úgy értem lesz hol dolgoznom és az elvégzett munkámért megkapom a fizetésem is) addig egyre jobban összeszorított foggal ugyan, de fogok tankolni, mert autózni muszáj. Ha jól sejtem a 400 Ft-os benzinárnál fogok először megtorpanni, mint egyszeri fakopáncs az erdő széléhez érve, mert az nekem már sok(k) lesz. Akkor talán újra csinálok egy számítást, és ha nem tetsző számok fognak kijönni, komolyan elgondolkodok az autó kiiktatásán az életemből. Nagyon nem szeretném ezt megérni, azt hiszem sok millió autóstársam nevében mondhatom ezt. Meglátjuk…
 
(Megjegyzés: Az autó értékvesztésével nem számoltam, mert bár tudom, hogy napról-napra olvad az autó ára, annak realizálása majd egy esetleges értékesítéskor fog csak megtörténni, de az még odébb van.)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kreport.blog.hu/api/trackback/id/tr622546286

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Horgas Béla - CIVIL KURÁZSI 2011.01.01. 10:48:43

Mindennapi tájaim egyike a budapesti Fény utca, Lövőház utca, Retek utca vidéke, a piac és a pék, a Mammut áruház a postával, ahol szinte naponta érzékelem a zsúfoltság közönséges gondjait. A három utcán egyenként 25-30 kocsi parkolhat, szabad hely csa...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alex58 2010.12.30. 09:05:32

Az autó már jó ideje újra luxuscikké vált, ezért teljesen jogos a gondolat ,hogy anélkül is lehet ( lassan kell is ) élni. Ennek ellenére - pl. Budapesten - dugók keletkeznek a jellemzően 1-2 utassal szaladgáló autók tömegétől.

Aki spórolni akar, a nagyvárosokban könnyebben megteheti, mert ha kényelmetlen is, de van tömegközlekedés. Ezzel szemben a falvakban lakók nehezebben tudnak lemondani az autójukról már ha van nekik ) mert anélkül igencsak nehéz bejutni még az 5-10 km-re lévő kisvárosokba is. A busz , a vonat ritkán jár, ezért nem minden napszakban lehet vele közlekedni, a visszautazásra meg sokszor órákat kell várni. Emiatt az idős vagy beteg családtagot az orvoshoz eljuttatni vagy éppen a nagy bevásárlás csomagjait autóval hazavinni nem kényelem, hanem az egyetlen lehetséges megoldás.

Valahol azt olvastam, hogy egyes politikusok szerint a benzin ára nem is magas, mert csak az inflációt követi és ezzel párhuzamosan a bérek is emelkedtek ennyit.
Hát az infláció követésben lehet, hogy igazuk van, de a bérek tekintetében biztos nem ( hacsak nem a saját jövedelmükre gondoltak ).

Én több éves kihagyás után 2003-ban vettem egy autót. Akkor 250 Ft körül volt a benzin ára, most nálunk 365 Ft, ami éppen 46 %-os emelkedés. A minimálbér talán ennyit emelkedett? Nem ! A tanár, mentős, rendőr, tűzoltó és más közszolga bére is így változott ? Nem, éveken át stagnált, sőt volt, hogy a járulékemelés miatt nettóban csökkent is ! Hát akkor ezek miről beszélnek ?

Az üzemanyagárak kérdésében lehet teljesen másként gondolkodni, erre van két egymástól nagyon eltérő példa: az USA és Ukrajna. Mindkettőben sokkal olcsóbb az üzemanyag mint nálunk, de más-más okból. Az USA a mobilitás országa, olcsóbb az üzemanyag és a járművek ára is mint Európában. Ezzel érik el, hogy az emberek vegyenek új autókat és azt folyamatosan tankolják is, ezzel a fogyasztással tartanak fenn egy csomó munkahelyet. Ukrajna viszont egy szegény ország, sok szegény állampolgárral, szegény állammal. Előttem rejtélyes okból az ukrán kormányzat mégsem követi a magyar árpolitikát, nem tesz extra adót az üzemanyagra.

Lehet, hogy ha az olcsóból sok fogy az jobb, mint ha a drágából kevesebb ? Ezen kis hazának is el kellene gondolkodni !

JoeHorseDick · http://kifordultvilag.blog.hu 2010.12.30. 17:55:03

te hol parkolsz évente 7000-ért, tündérke?
itt nálunk a IX-ben csak a helybérlet 12000/hó, és akkor még nem közlekedtünk.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2010.12.30. 18:37:49

@JoeHorseDick: Nálunk sem a lakás előtt, sem a melóhelyen nem kell fizetni a parkolásért, így csak akkor fizetek, ha a belvárosba megyek...

Tudom, hogy mák, de ez van.