K report

Első benyomások – Samsung GT–S 5230

2009. november 29. - klarky

(Rögtön az elején leszögezném, hogy nem telefonteszt következik, pusztán megpróbálom leírni az első tapasztalatokat, amik pár hetes használat után értek a fent készülékkel kapcsolatosan.)

Nem gyakran cserélgetem a telefonjaimat, de tekintettel arra, hogy a korábbi készülékemmel (SE K550i) másfél év együttélés alatt sem találtuk meg a közös hangot úgy éreztem váltanom kell. Miután valami csoda folytán, most épkézláb akcióval állt elő a Pannon (nem jellemző rájuk) miszerint bármilyen ócska telefont 10.000 forintért beszámítanak új készülék vásárlásakor belevágtam. Ennek kicsit több mint 2 hete, lássuk mire jutottunk együtt:
 
Külső:
 
A telefon klasszikus candybar kialakítást kapott, ráadásul azon ritka kivételek egyikével találkozhatunk, amikor a funkció meghatározza a formát és nem akartak mindenáron többet, mint ami valójában szükséges. Adott tehát egy kis téglatest lekerekített sarkokkal és kész. Nincs agyondizájnolva, nem néz ki úgy, mint egy szopottgombóc és pláne nem akar pda-ra hasonlítani, ami nekem nagy-nagy pozitívum, mert attól rendre rosszul vagyok hisz szerintem azon kütyük az info ipar egyik nagy-nagy zsákutcái voltak. (Elvileg ugye mindenre jó, gyakorlatilag meg semmire, de ez megérne akár egy önálló bejegyzést is, úgyhogy ugorjunk.)
 
Az összeszerelés minősége parádés, nem nyekereg, nem nyiszog, annyira patent minden, hogy a hátlapot max. Fekete Laci tudja elsőre gond nélkül lekapni, mert az aztán oda van rakva. Nagyon egyben van a készülék, ami előre kapott 3 fizikailag is tapintható gombot (felvesz, letesz/kikapcsol és vissza). Na itt gyorsan le is írnám az első negatívumot. Bármily mélyen is vagyunk a menürendszerben vissza csak úgy tudunk menni, ha minden egyes lépéshez megnyomjuk a back gombot, azaz nem létezik az a megoldási forma, hogyha hosszan nyomjuk akkor visszaugrunk a legfelső szintre. Szerintem ez nagy butaság és praktikátlan dolog. A telefon oldalán van még néhány funkció gomb (bill. zár, hangerő, fényképező kioldója) de semmi izgi.
A külsőségekhez még annyit leírnék – bár engem annyira nem érdekel a dolog, de szokták miatta szidni a tervezőket – hogy a memória kártya az akksi alá került, így cserekor lehet levenni a hátlapot, az akkut ki és csak úgy férhetünk hozzá a kis háttértárolóhoz. Aki magánál szeretné tudni a komplett zenei, film és fénykép gyűjteményét annak ez biztos kényelmetlen megoldás, nekem nem, hisz egyszer betettem a microSD-t, és amíg tart a 2GB-nyi kapacitás, addig én ki nem veszem, ami reményeim szerint nem holnap lesz.
 
 
Kijelző, menü, stb:

 
A felbontás 240X400, gyönyörű csillogó színekkel. Igazából ezt látni kell, nem kívánom hosszan ecsetelni a dolgot, viszont egy érdekesség van. A nyitóképernyő (amolyan Android módra) 3 részből áll, azaz lehet jobbra-balra lökdösni a képernyőt, így összesen három felület áll a rendelkezésünkre a widgetek elhelyezésére. Merthogy a kis Samsungon azok is vannak bőségesen a legegyszerűbb órától kezdve a Google alkalmazásokon keresztül az AccuWeather.com időjárás-előrejelzőig.
 
Apropó lökdösés! A telefon ugyebár az érintőkijelzős készülékek bajnokságában focizik, ennek megfelelően igen fontos dolog a kezelhetőség. Azt kell mondanom én eddig elégedett vagyok vele. A telefon kellő visszajelzést ad rezgés formájában az érintésekről, viszonylag könnyen gördít is (bár a többi kategóriatársat annyira nem ismerem) és az üzenetírás is gyerekjáték, nem szoktam mellé ütni. A szerkentyűhöz nem jár ugyan, de én vettem hozzá stylus-t, bár őszintén szólva nem nagyon van rá szükség. Talán ha valaki a kézírásfelismerést akarja használni beviteli módként (amit amúgy meglepően jól csinál, ehhez képest a régi HP iPaq 1930-asom amatőr gyíkversenyző) szükség lehet rá, amúgy szerintem nem kell.
 
Ami nagyon tetszik az un. TouchWiz kezelőrendszerben, hogy logikus és átlátható. Még egyszer sem kellett elővennem a leírást, mindent megtaláltam és könnyedén beállítottam, tényleg jól sikerült a felépítése. Csak egy példa: az SE K550i-vel az egyik válóokot az jelentette, hogy sehogy sem bírtam rajta beállítani az e-mail küldést és fogadást. Ezen mindenféle utána olvasás és googlizás nélkül fél perc sem volt. Nem hittem a szememnek.
 
Persze vannak hibák is, ebből néhányat így elsőre ízelítőül összeszedtem:
 
-        2009 évvégén a telefon képtelen mutatni, hogy sms írásakor hányadik üzenetnél tartunk. Ő abból indul ki, hogy összesen 15 üzenetet tud összefűzni, azaz a felső sarokban kiírja, hogy 2295 karakterről indul a móka (hogy ez is hogy jött ki?) és szevasz. Majd ha megnyomod a kész gombot megtudod, hogy hány üzenetre elegendő betűt tápláltál be előzőleg és akkor eldöntöd, hogy jó-e ez így neked, vagy filléreskedsz és elkezded törölgetni a szóközöket… Ez vicc. Szintén bosszantó dolog, hogy hiába állítod be az üzenet írása előtt azt, hogy legyen bekapcsolva a T9 (ami egyébként remekül működik), ha átváltasz szimbol módba majd vissza ezt el is felejti. Ráadásul ha ezt akkor veszed észre ha már egy szót félig beírtál, akkor már hiába kapcsolod be, az adott szóra már nem működik. Azt, hogy az ékezeteket ugyanolyan bénán kezeli, mint minden mai telefon (megoldási javaslat fórumok szerint a holland nyelv beállítása a telefonon) már nem is említem, jobb, ha beletörődünk abba, hogy visszafelé fejlődünk. Az ősi Nokia 2110, 3110, 5110, 3330, SE K500i gond nélkül vitte az sms-eket, ez vagy nem tudja, vagy duplán számolja az ékezetet a kódolás miatt. Ez van, tanuljunk meg úgy beszélni, mint Fekete Pákó.
-        Szintén ostobaság (szerintem), hogy ha beállítjuk az ébresztőórát a főkijelzőn megjelenik ugyan a bekapcsolást jelző ikon, de azt nem írja mellé, hogy mégis hányra van állítva a csörgés. Ha ellenőrizni akarjuk lehet belekúszni a menürendszerbe.
-        Rettentő idegesítő számomra az elmaradt események kijelzése. Ha van pl. egy nem fogadott hívásunk, gyönyörű kis ablak ugrik fel a kijelző közepére. Ezen van egy gomb mely szerint KILÉPÉS. Az egység sugarú user azt gondolhatná, hogy ha ezt megnyomja ezzel nyugtázta is a dolgot, hogy valaki kereste és nem találta. A kis ablak el is tűnik ugyan, de hiú az ábránd. A telefon nem felejt. Ha van egy újabb mulasztott esemény, de akár az is elég, hogy egy sms érkezzen máris a képünkbe nyomja a rég elfelejtett hívást is. Lehet, hogy ennek a dolognak én nem jártam kellően utána, de csak úgy tudtam eltüntetni a figyelmeztetést, ha a hívásnapló menüpontban töröltem az ominózus hívást.
-        Készülékhangok: Elvileg egy csúszka segítségével lehet állítani az érintésekhez rendelt kísérő hangok erejét, de nekem valahogy az 1-es is hangos. Ez alatt már csak a nulla van (ami ugye a némaság), így a hangok tekintetében a készülék abszolút digitális. Vagy van hang (és akkor jó hangos) vagy nincs.
 
-        Nagyon jó ugyanakkor a készülék Bluetooth kezelése. Rendkívül látványosan sikerült megoldani ugyanis a csatlakozás levezénylését. Ez úgy történik, hogy induláskor (a BT menüponton belül persze) meg kell érinteni a kijelző közepét. Ekkor bekapcsol az adóvevő, és mint egy radar megjeleníti a környezetében található eszközöket. Amelyikkel csatlakozni szeretnénk annak ikonját megérintjük, megadjuk az összesípoláshoz szükséges kódokat és kész, létre is jött a kapcsolat amit vizuálisan is szemléltet. Ez a megoldás nekem nagyon bejött.
 
Samsung New PC Studio:
 
A telefonhoz CD-n mellékelnek egy alkalmazás csomagot, ami annak kezelésére, szinkronizálására, stb. hivatott. Valószínűleg a kissé öregecske laptopom is szerepet játszik benne, de sajna a program nálam meglehetősen lomha. Már a telepítés is kis túlzással egy fél délutánig tartott, de utána sem kápráztat el a sebességével, ami köszönhető annak is, hogy itt aztán minden mozog, animált, csillog-villog, csak tudnám minek. A win ablakszerkezetét is ledobja magáról, az alkalmazás annyira entitás, hogy nem hajlandó keretek közé szorítania magát, önálló felületen fut. Van egy szintén Samsung mp3 lejátszóm, na annak volt még ilyen kezelőprogramja. Kipróbálás után többet nem is használtam.
Egyébként a szoftver okos, mindenre használható. Pl. a telefonra való film/video kódolását automatikusan megteszi, elég megmutatni, hogy mit szeretnénk átküldeni a készülékre, és már megy is a konvertálás, majd a küldés. Ügyes, szép, de lassú. Lehet, hogy egy jobb pc-n gördülékenyebb a dolog, nem tudom.
 
Egyenlőre így elsőre azt hiszem ennyi. Így végig olvasva a bejegyzést azt hiszem nem túlzok, hogy a felsoroltak nem nevezhetők farkashibáknak. Ezek inkább amolyan kényelmetlenségek, amikkel együtt lehet élni, ugyanakkor bosszantóak is, hisz kis odafigyeléssel orvosolhatóak lehetnének.
 
Szándékosan nem írtam a jó dolgokról, hisz ezek azok, amiket az ember örömmel használ és nagyon gyorsan képes megszokni. Nem meséltem a motion sensorrol, a fényképezőről és videofelvevőről, a számtalan widgetről, stb.-stb. mert ezek eddig teszik a dolgukat, feleslegesnek érzem a hozsannázást, akiket érdekel úgyis megnézik egy telefonteszt oldalon. Inkább olyanokra helyeztem a hangsúlyt, ami kicsit kényelmetlen, egyenlőre ezeket találtam. Nem sok és nem nagy horderejű dolgok ezek, ami azt is jelenti, hogy ez egy jó és pláne nagyon jó áron hozzáférhető készülék. Megvételét határozottan ajánlom.
 
Ui.: ha később valamivel még találkozom megírom, akkor majd fogjuk fel úgy, hogy ez volt az első rész.

 

UPDATE: Tegnap olvastam a hírt, hogy hamarosan érkezik az S5230W, amiben már wifi is van. Igaz, hogy árnak némileg magasabb van jósolva, mint a jelenleg is kapható készülék esetében, de szerintem 10-15 ezer forintos pluszt megér a dolog. Én megvárnám, ha most lennék döntés előtt.

A bejegyzés trackback címe:

https://kreport.blog.hu/api/trackback/id/tr701561562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

piettro 2009.12.03. 22:21:21

Az még érdekelne, vettél-e hozzá internet előfizetést, és majd írd meg, mennyit netezel a készülékkel...
Kb 1 éve én is rá voltam izgulva az efféle készülékekre, de rá kellett jönnöm, hogy nincs szükségem rá. Ráadásul, ha minden funkciót használnék, amit manapság bezsúfolnak, úgysem bírná az akku.
Így maradt telefonálásra / mp3 hallgatásra a SE710, amivel alkalomadtán helymeghatározok, ill. "geotaggelem :)" a fotókat, PDA funkciókra pedig ott a PDA (használt, FS Loox720), az viszont mindig a táskában van. Apropó táska, én a telefont zsebben szeretem hordani, és oda nagyobb cucc úgysem férne el, te hogyan hordozod majd nyáron?

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2009.12.05. 19:43:37

@piettro: Internetet természetesen vettem hozzá. A csomag neve Pannon Mobil Internet Mini. Ez havonta 480 forint (nincs hűségszerződés, bármikor lemondható) és 20 MB adatforgalmat tartalmaz. Ha ezt túllépném akkor MB-onként 32 Ft, ami szerintem elég baráti, pláne, hogy nincs hűségidő. Amire nekem kell (accuweather futtatása, mail olvasása, néha kis netezés) bőven elég, pláne hogy Opera Mini-t használok és az ugye távoli szerveren alakítja a telóra a kontentot, így én már egy 2MB-os index címlapból kb 120 kb-ot kapok. Amúgy jó a rendszer, mert ha elérem a csomag kapacitásának 80 ill. 100%-át, akkor sms-ben értesítenek.

Tok még nincs a telefonhoz, valami könyvszerű bőrtárcát szeretnék, de amúgy nem olyan nagy a készülék. Momentán kis plüsszsacsiban tartom és szoktam a zsebembe tenni. Elfér...

SamsungS5230kérdésemlenne:D 2009.12.21. 19:46:23

Azt szeretném kérdezni, ha nem a szomszédom a Fekete Laci,akkor hogyan szedjem le a hátlapját?=) nyomom és tolom,mégsem jön le.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2009.12.24. 19:16:58

@SamsungS5230kérdésemlenne:D:

Hát, sajna innen a távolból segíteni elég nehéz. Egy biztos, lejön, próbálni kell. Néha én is annyira nyomom és egyben tolom is a nyíl irányába, hogy már-már sajnálom, de nem nyikorog, tűri.

Fog az menni! 8-)
süti beállítások módosítása