Régóta vallom, hogy manapság igazán újszerű ötlettel egyetlen iparág szereplője sem tud előállni termékfejlesztés vonatkozásában. Meg nem tudnám mondani mi volt utoljára az a dolog, aminek láttán a homlokomra csapva felkiáltottam, hogy igen, ez az, ez kell nekem, nem is tudom, hogy tudtam élni nélküle..!
Ha kicsit jobban belenézünk egy mai modern vállalat működésébe láthatjuk, hogy nagyjából arról van szó, hogy azok un. igényeket generálnak, amiket aztán megpróbálnak önnön maguk kielégíteni. Erről szól ma minden, ezen dolgoznak a marketing osztályok, a piac- és versenytárs elemzők és valljuk be, ha jól csinálják a fogyasztói társadalom báránykái hosszú tömött sorokban járulnak a kasszákhoz azon célból, hogy egyre szűkülő anyagi javaikat elkölthessék. Minden piaci szereplő őrült mód keresi a piaci réseket, hova lehetne befurakodni, hol lehetne választ adni soha fel nem tett kérdésekre.
A napokban a tv-t nézve akadt meg a szemem a Soproni sörgyár egy új spotján, melyben a Kemény legények kedélyesen sörözgetnek edzés alatt, mire Kemény Úr leteremti őket, hogy edzés alatt ezt talán mégsem kellene, majd realizálva, hogy itt bizony csak egy ZÉRÓ alkoholtartalmú frissítőt kortyolgat a csapat ő is beszáll és nevetgélve, egymás vállát veregetve iszogatnak tovább.
A tavalyi év kétségtelen nagy slágere volt a csökkentett alkoholtartalmú „sörök” bemutatkozása, melyek különböző gyümölcsös ízzel párosítva próbáltak minél több embert meggyőzni arról, hogy „sörözni” jó. Nincs is ezzel semmi baj, a Radler (ha vki megmondja honnan a név az beírhat magának egy nagy piros pontot) régóta létező fogalom, mostanra tömegével hozzánk is elért, hisz a brandelt márkáktól kezdve a saját márkás zugfőzdékig mindenki kínál ilyet is.
Ízlelgessük tehát a terméket: alkoholmentes gyümölcsös sör…
Kicsit később a helyi üzlet gondolái közt bevásárló kocsit tolva megláttam egy konkurens gyártó terméket és őszintén szólva megtorpantam. Ilyen gyorsan nekik is pont ez jutott az eszükbe? Leemeltem a dobozt a polcról és lefagytam. Csökkentett alkohol tartalmú, gyümölcs ízű „sör” ZÉRÓ cukortartalommal… Aztaq, tört elő belőlem a konzumer, hát ez meg mi a fene? Értetlenkedve forgattam a dobozt, mely a következőképp néz ki:
Lássuk csak. Két ezüst színű alapdoboz, rajtuk márkanév, gyümölcskép és ZÉRÓ felirat. Igen ám, de az egyik nulla cukortartalomra, a másik – gondolom közel – nulla alkoholtartalomra utal. Hát hogy is mondjam csak… A két cég kreatívjai nem vitték túlzásba az agyalást. Most vagy az van, hogy ekkora véletlenek igenis léteznek, vagy az, hogy a kollégák ötlet híján Schmitteltek egy dobozképet.
Minden esetre, ha én lennék a döntéshozó a két cég közül bármelyiknél azt hiszem, felemelném a nagy piros telefont, mert ez így nem faja. Oda a termék identitása, ebbe így kár volt pénzt ölni, és különösen majd akkor lesz kellemetlen a dolog, ha jön valaki, aki vezetéshez megivott 2-3 alkoholos ZÉRÓ-t (de no cukor / amúgy minek a sörbe cukor?) és ugrott a jogsi a ZÉRÓ tolerancia jegyében, vagy ne adj isten egy cukorbeteg, aki megitta a cukros ZÉRÓ-t és beájult, mert hát ő azt hitte, hogy lehet. Valahogy nagyon nem jól van ez így, ebben a megvalósításban jócskán benne maradt a feladat.
Szerintem. És szerinted?