K report

A szemük sarka

2014. november 12. - klarky

Autót gyártani nem egyszerű feladat és most nem is elsősorban a műszaki megoldások kifejlesztésére gondolok, hanem arra, hogy a sok vasat, kábelt, stb. ízlésesen be is kell „csomagolni”, azaz nem árt, ha olyan külsőt designolnak a mesterek ami kívánatossá teszi a végterméket és a potenciális vásárlókat a kereskedés felé csábítja.

Általában ez egy viszonylag hosszú folyamat, sketchek, különböző méretarányú virtuális és valós modellek, koncepcióautók születnek garmadával, vásárlói teszteket futtatnak, teasereket mutogatnak és autószalonokra hordják a prototípusokat, miközben figyelik a reakciókat és módosítgatnak a szakemberek, hogy mire sorozatérett lesz az autó és piacra kerül, már ne legyen semmi olyan bibi, ami miatt a vásárló inkább más gyártó termékét választja.

Nyilván a feladat kettős. Olyat kell megálmodni, ami egyrészt szép és beleillik a márkaarculatba, miközben tömegeknek tetszik, de mindezt úgy, hogy lehetőleg egyedi, messziről is felismerhető legyen az adott járgány formanyelve. Persze ezért a gyáriak elvileg mindent meg is tesznek, a design részlegekben úgy fogy az álcafólia, mint máshol a fénymásoló lap, heteket, hónapokat vitatkoznak egy domborulaton vagy élen aztán mikor eljön a premier napja jóideje mégis furcsa érzések gyötrik nem csak a szakértő, a laikus szemeket is. Manapság nagyon nehéz (vagy már nem is törekednek rá?) egyedit alkotni, úgy veszem észre inkább veszik a tervezők a fő csapásirányt, (abból baj ugye nem lehet) csak a vevő érzi ennek hatására folyton úgy magát, hogy szép-szép, de én ezt már láttam valahol.

Mondhatnánk nincs új a nap alatt (ami nyílván nem igaz, elég rákeresni a neten bármely modellre úgy, hogy amatőr designerek rajzai is a találatok közt legyenek, némelyik elképesztően zseniális), de szerintem nem erről van szó, sokkal inkább az lehet a dologban, hogy kockáztatni senki nem mer.

Amiért ez a dolog most eszembe jutott az nem más, minthogy furcsa véletlenek sorozata tűnt fel az utóbbi időben. Mutatom:

Amikor néhány hónappal ezelőtt a BMW bemutatta az aktuális 3as (majd 4es és 3 GT) sorozatot mindenkinek feltűnhetett egy újfajta megoldás mely a krómkeretes hűtőmaszk és a lámpa sarkainál érhető tetten. Ha a ránézünk a képre láthatjuk, hogy a klasszikus megoldástól eltekintve oda most nem karosszériaelem került, hanem egyszerűen összemosták a két alkatrész határát. Mikor először láttam náluk ezt a megoldást nem mondom, hogy elájultam az ötlettől, szerintem pont egy BMW –nek ez annyira nem is áll jól, de nem tolakodó, idővel emészthetővé vált, ám legyen.

bmw m3 2014_blog.jpg

Pár napja ugyanakkor azt vettem észre, hogy egyre több premiermodellen jön szembe ez a megoldás, ami számomra nehezen magyarázható.

Az Audi formai megújulás előtt áll, nagyon szabadkoznak, hogy az unalomig ismételt single frame és technokrata körítés után most majd hamarosan új megoldások jönnek, amikor is napvilágot láttak a következő Q3 gyári képei. Őszintén szólva nem tudom, hogy ez már az első fecske-e (szerintem nem), viszont mit látunk a német konkurenciánál? Csak nem? De-de, azt a bizonyos lámpasarkot és megoldását. Nekem egyből beugrott, hogy ezt már láttam valahol, szóvá is tettem itt-ott, de gondoltam ez ilyen német dili lehet, talán a részeg BMW-s Hans 3 sör után elkotyogta mi készül a bajoroknál a nem kevésbé ittas Ingoldstadt –i Jürgennek valamelyik sörfesztiválon, az meg hétfőn bement a céghez és a Wacommal összehúzta a készülő Q3 szemét.

audi q3 2015_blog.jpg

Alig telt bele pár nap a Mazda is lerántotta a leplet a következő generációs 2-esről és? Naná, hogy össze van húzva a lámpa a maszkkal, de még a króm is stimmel. Na, ekkor már kezdtem konteokat gyártani titkos földalatti design gyűlésekről, ahol - akárcsak a divatipar cézárjai, akik meghatározzák a következő szezon divatszíneit és fazonjait - a következő generációk formanyelveit egyeztetik.

mazda 2 2014_blog.jpg

Ugyan hessegettem a gondolatot, győzködtem magam, hogy ááá, ilyen tuti nincs, amikor tegnap belefutottam az új KIA Sorrento reklámjába. És mit találtak ki a derék koreaiak? Talált. Pont ugyanez a megoldás jutott eszükbe nekik is.

Kia Sorento 2015_blog.jpg

Ha lehetek őszinte nem értem, nekem itt kicsit sok a véletlen. Milyen hatások játszhattak szerepet abban, hogy Németországtól Japánon keresztül egészen Koreáig pont most, pont ugyanúgy ez a nüánsznyinak tűnő, de annál meghatározóbb megoldás kattanjon be?

Ezek a tervek évekig készülnek boszorkánykonyhák mélyén, mégis ugyanazt köpi ki a gép? Nem fura ez? Van valami közösen követendő trend, titkos megállapodás, vagy mi lehet a levegőben, hogy a mai autók (tisztelet a kivételnek) nem csak cégcsoporton belül, de már azokon kívül szinte tök ugyanolyanok, csak az egyik így a másik úgy?

Elkoptatott frázis a „régen minden jobb volt”, de az biztos, hogy a múltban minden márkának megvolt a maga arca, amit még az is felismert, akit különösebben nem érdekeltek az autók. Ma? Hát ma már ilyen nincs, szinte bármely modell egy logócsere után áttolható lenne a konkurencia szalonjába, a kutya nem venné észre a stiklit. Pedig most már azt mondom, valami gubanc van. Túl sok a véletlen.

És ha valaki mindenezek után azt hinné, hogy ez az ötlet a BMW sajátja, nekik jutott eszükbe hát nem. Ők is nyúlhatták, tekintve, hogy az örök innovátor, a halált megvető bátorsággal mai napig a legmerészebb formákkal előálló gyártó (még akkor is, ha gazdaságilag belebuknak mert ők szerintem valahol meg nem értett zsenik), a máig egyedinek mondható Citroen ezt évekkel ezelőtt kitalálta és szalonról szalonra hordják a DS sorozat koncepció autóit, melynek egyes példányai pont ezt a megoldást használják. Gyanítom levédeni azt, hogy krómkeretes hűtőmaszk fényszóró sarkával nem találkozhat nem lehet (bár van olyan cég, aki simán megpróbálná lásd. apple), de mégiscsak szemtelen dolognak tartom. Ejnye srácok, ejnye. Merjetek már mások lenni!

citroen-ds-concept_blog.jpg

Ha jól emlékszem 2011 v. 2012. Szerintem náluk láttam először

A bejegyzés trackback címe:

https://kreport.blog.hu/api/trackback/id/tr76890169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása