K report

Az elfeledett lebegő autó

2013. április 19. - klarky

A mérnöki tudományokban az előretekintés, a határok folyamatos feszegetése természetes jelenség, mondhatni e nélkül nem is működik a dolog. Persze az előremutató gondolatok sokszor – ki tudja mi okból – megrekednek tervek, vagy prototípusok szintjén, hisz – ahogy korábbi idősebb kollégám mondotta volt – a kutatásban az is eredmény, ha nincs eredmény.

Az idő múlásával aztán előkerülnek az archívumokból a különös kreálmányok képei/leiratai és a ma embere, aki hajlamos a technológiával telizsúfolt világunkban már-már semmin sem meglepődni – hisz szinte követhetetlen amennyi újdonság ömlik a nyakunkba nap, mint nap – egyszer csak rácsodálkozik a múltra és rájön, hogy bizony nem nagyon van új a nap alatt.

A fene sem gondolta pl. azt, hogy az 1900-as évek elején már égett az emberiség a vágytól, hogy hatalmas hajtogatós térképek helyett kísérleti célból korai „GPS”-eket konstruáljon akár személyes, akár autós célra, melyek ugyan fapadosak voltak, de az elv, mely szerint előre meghatározott két pont közt vezessük magunkat a célig a kijelölt úton már adott volt.

Amiről viszont most szólok, az nem más, mint egy 1961-es Ford Glideair nevű autó, ami – hogy úgy mondjam – kerék nélkül született.

Természetesen a ma emberének az elv nemcsak, hogy ismert, hanem a mindennapi gyakorlatban is alkalmazott, hisz hajók és mentőjárművek készülnek légpárnás kivitelben (sőt, legutóbb egy parádés légpárnás golfautóról szóltak a hírek), de hogy a hatalmas turbinák segítségével légréteget termelő és azon sikló autó terve és gyakorlati megvalósítása már több, mint 80 éve is létezett engem meglepett.

A korabeli hírek szerint a Ford Motor Company meglehetősen komolyan vette a fejlesztéseket és egy forradalmian új közlekedési eszköz megvalósítását tűzték ki célul, melyről a cég akkori alelnöke, Andrew A. Kuche, aki a kutatásért volt felelős úgy vallott, hogy az új, Glideair –re úgy tekintenek, mint egy újfajta szárazföldi közlekedési eszközre, mely jelentős távolságok, gyors, nagy sebességű legyőzésére is képes lehet.

Ford-Glideair-Hover-Car-1.jpg

Az elképzelések szerint az eszköz lebegtetéséről és hajtásáról gázturbina, vagy sugárhajtómű gondoskodott volna, de hogy épp melyikkel folytatták a szóban forgó kísérletet talán örökre a feledés homályába vész, ugyanis sem az eszköz, sem egyéb bővebb információ nem maradt fenn az utókor számára.

Ford-Glideair-Hover-Car-2.jpg

Tekintve, hogy ezen járművek nem vesznek bennünket körül a mindennapokban ma sem, valószínűsíthető, hogy az ötletet nem találták tömegesen alkalmazhatónak. Mindössze annyit tudunk, hogy a lebegő autó ötlete már 1930 körül felmerült, akkor találta ki Kuche, hogy a légpárna alkalmas közvetítő elem lehetne a földfelszín és a jármű között. Hosszú ideig azonban nem történt semmi az ügyben, majd az 50-es években kezdték csak tovább érlelni a légpárnás jármű gondolatát.  Aztán a tervek tervek maradtak és a próbadarabon (ill. annak emlékén) kívül nem sok minden marad az utókorra.

Valószínűleg belátták, hogy túl sok problémát kellene megoldani ahhoz, hogy a vasúti közlekedést kiváltsák az új jövevénnyel (ahogy azt eredetileg tervezték) és ha ezek sikerültek is volna, a hajtóművek hatékonysága nem vehette fel a versenyt a mozdonyok elektromotorjaival.

Semmi baj, a tudomány – ahogy fentebb már utaltam rá – minden próbálkozásból tanul és profitál. Ez így akkor nem jött össze, de ki tudja, hogy a korabeli mérnökök kísérletei mennyiben járultak hozzá a különböző hajtóművek, az áramlástan fejlődéséhez és végső soron a ma légpárnás járműveinek kifejlesztéséhez. Hiszem, hogy az erőfeszítések nem voltak hiába valók.

Forrás és további info: itt

A bejegyzés trackback címe:

https://kreport.blog.hu/api/trackback/id/tr95235345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása