Az elmúlt hétvégén Miskolcon és a környező bükki utakon amatőr rally versenyt rendeztek. A rendezvény lényege az volt, hogy némi díj fejében gyakorlatilag bárki, - akár a rendszámos sima utcai autójával is - nevezhetett (voltak, akik quaddal indultak) és viszonylagos szervezett keretek között kipróbálhatta magát és a rendelkezésére álló „versenytechnikát”.
A verseny prológ részét a település belvárosában tartották, ami remek ötlet első hallásra, hisz szép helyszínen hagyományosan motorsport őrült közönség – ennek megfelelően hatalmas érdeklődés mellett - örülhetett a nem mindennapi attrakciónak az Avas lábánál.
Aki kilátogatott a helyszínre (magam is ezt tettem) szinte érezhette, hogy itt kódolva van a baj. Olyan szinten voltak szabadjára engedve a dolgok a rendezőség részéről, hogy az a laikus nézelődőkben is minimum felvetette a kérdést: biztos, hogy így kell ezt csinálni???
A tények. A prológ kb. második órájában az egyik kanyarban kicsúszott az egyik „versenyautó”, melynek hatására olaj került az útra. Az utána következő autók annak rendje és módja szerint megcsúsztak a kanyarban, és miután kb. a harmadik autó sem tudta abszolválni az ívet, a negyedik (összkerekes Subaru Impreza, ami már önmagában sem egyszerű járgány, ezt a kevésbé hozzáértők is tudják jól) úgymond eldobásra került, miközben elsodort 2 szurkolót, akik kórházba is kerültek.

fotó: boon.hu
Most elkezdhetne az egyszeri hírfogyasztó hőbörögni, hogy igen-igen. Mert minek ilyen versenyt belvárosban tartani, nem Monte Carlo ez. Esetleg habzó szájjal kiabálhatnánk, hogy persze, mert a hülye közönség miatt van minden. Naná! Ezt nyugodtan lehet. De azt hiszem, aki kint járt ill. valaha is járt ilyen jellegű rendezvényen, az tudhatja, nem ez volt a baj.
Önmagában a baleset ténye, mondhatni természetes dolog. Nagy valószínűséggel a világtörténelem első versenyén is volt valami, de ha akkor nem is a másodikon már biztos. A rally veszélyes üzem, ezt mindenki tudja aki kilátogat egy ilyen eseményre. Szerintem kupiba sem megy el az ember azért, hogy utána fejvesztve rohanjon ki azt kiabálva, hogy Jézus, itt b*sznak!!!
A feladat levezénylésére ill. a rend biztosítására lenne a rendezőség, ahogy az a nevéből is adódik. A baj megtörténte után a televízióban úgy nyilatkozott a főszervező, hogy a rendezés makulátlan volt és nem lehet mindenhová betonkerítést építeni, ahol az autók mennek. Ez utóbbi korrekt megállapítás, egyet kell, hogy értsek! De:
- Legyen az bármilyen autó vagy motorverseny nem szoktak kanyar külső részére nézőket engedni, pláne nem úgy, hogy közben nincs jó néhány méternyi bukótér!
- Nem szoktak pályát leválasztani műanyag fóliacsíkkal, pláne nem a külső íven, ami egy kisgyerek számára is különösebb erőfeszítés nélkül akár 3 méterrel beljebb nyomható, ne adj isten elszakítható.
- Nem szoktak huszonéves lányokat rendezőnek felkérni azon célból, hogy besörözött, jókedvű, 120 kilós szurkolókat bírjanak jobb belátásra. (szerintem ezért megint csak nem a néző a hibás, ő szórakozni megy, a feladatot látnia kell előre a rendezőségnek, ha nem tetszik, nem kell elvállalni a dolgot)
- Azt sem gondolom elfogadhatónak, hogy a szurkolóknak két autó között meg kell engedni azt, hogy az úton átszaladjanak a másik oldalra, hátha onnan jobban látszik a dolog.
- És az tessék mondani milyen dolog, hogy a rendezők közül ha nem is mindenkinek, de legalább minden másodiknak nincs rádiója, amivel előre lehetne szólni, hogy ne engedjék el a következő indulót, mert a felső kanyarban egy besokallt versenyző épp a forgalommal szembe fordulva a helyes irányt keresi. (ezt ők úgy oldották meg, ha látták, hogy baj van kiszaladtak az út közepére és hevesen integettek)
Mellesleg egyes elbeszélések szerint az olajfolt kifolyásakor már szóltak az ott posztolóknak, hogy jelezzék mi a helyzet, állítsák meg a futamot és szórják fel az aszfaltot, de ennek nem lett foganatja, sőt, még le lettek szólva, hogy ne magyarázzanak, ez az ő dolguk.
Ami a versenyautókat illeti:
- Azt hiszem egy autónak a pályán is teljesítenie kellene, bizonyos műszaki alkalmassági feltételeket, talán nem túlzok ha azt mondom, szigorúbbakat, mint egy mindennapos használatra szánt utcai autónak. Ennek fényében nem kicsit furcsállom, hogy nyugodt szívvel engedtek el olyan ~20 éves Ladákat, aminek az esti futam ellenére elöl egyetlen lámpája sem világított, míg hátul is csak egy (?)
- Nem gondolom, hogy normális dolog körpályán olyan időeltéréssel elengedni autókat, hogy a majd 30 éves 100-as Skodát fél körön belül utolér egy V8-as E36-os BMW. És ha utoléri, akkor le is fogja előzni, ami újabb komoly veszélyforrás nem csak egy utcai, de bármilyen pályán.
- Hogy tovább kérdezzek. Megnézte-e bárki a rendszám nélküli kiszolgált 1200-es Zsiguli forgalmi engedélyét, vagy a fő rendezési elv az volt, ha rajta van a dupla koppány, akad néhány teljesítménynövelő matrica és le van véve a lökhárító, akkor az nyílván épített versenyautó, tehát mehet.
Gondolom senki, ami több szempontból is bosszant. Egyrészt sajnálom a sérülteket, ők nyílván azért mentek ki, hogy jól szórakozzanak nem pedig azért, mert leküzdhetetlen vágyat éreztek arra, hogy a csípőjükkel pozdorjává zúzzanak egy vasalódeszkányi Impreza spoilert.
Sajnálom magamat és a többi nézőt, aki nem nézhette meg az összes autót, hisz az esemény után lefújták a futamot. (Ja ez is jó volt. 15-20 percig semmi nem történt, az emberek az úton sétálgattak és kamerás mobilokkal gyártották a szerencsétlenekről a digitális szemetet, mire csatárláncszerűen elkezdett terjedni a hír, hogy „máma már nem hasad tovább”, lehet hazamenni. Hangosbemondó? Valaki?)
És persze sajnálom a várost, mert a jó szándék ellenére megint csak a rosszhír került a híradóba és most majd nyílván az jön, hogy jövőre nem engedik meg a futam lebonyolítását, mert ugye lám-lám, tavaly is mekkora baj volt belöle.
Hát köszönöm szépen minden autósport iránt rajongó nevében!