…avagy mennyibe kerül manapság egy autó fenntartása?
Évvége felé közeledve mindenki számvetést készít, sorra jelennek meg az összegző cikkek internet szerte, visszaemlékezések születnek és hamarosan – ki így, ki úgy - mérlegre teszi az elmúlt 365 nap történéseit, amikor is kicsi és nagy a szilveszteri pezsgőspoharát szorongatva párás tekintettel Schmitt Páli bácsit hallgatja éjfélkor a tévében.
Jómagam nem vagyok egy múltba révedő típus (ezt az évet már úgyis megette a fene), viszont van egy dolog, amire kíváncsi voltam és egy éves szorgos jegyzetelést követően végeredményt közölhetek. Igazából nem vagyok híve a napi kiadások excel táblába való bevésésének, a kockás papír karistolása is távol áll tőlem, (Hisz minek? A jellemző kiadások úgyis adottak és nem is nagyon változnak, ami azon felül marad, azt kell beosztani okosan, normális ember meg tudja, hogy hol a határ, addig nyújtózkodik, amíg a takarója ér…) de most az egyszer munkára fogtam az gépem és komoly kalkulációt készítettem.
Tavaly napra pontosan ilyenkor a fejembe vettem, hogy minden, az autózással kapcsolatban felmerülő költséget forintra pontosan lejegyzek és egy év után statisztikai számításokat fogok végezni a kapott adatok alapján.
A vizsgálat tárgya egy teljesen átlagos, 3 éves autó, szintén átlagosnak mondható – vagy talán attól kicsit elmaradó – futási teljesítménnyel. Az autót munkába járásra, bevásárlásra, napi teendők elvégzésére használom, olykor némi kiruccanással és egy horvátországi nyaralással. Leginkább arra voltam kíváncsi, hogy vajon mennyibe kerül egy kilométer megtétele abban az esetben, ha az összes felmerülő költséget szembe állítom a megtett távolsággal. Lássuk, mire jutottam:
Az idei évben egészen pontosan 7.794,9 km-t tettem meg és ebben benne van minden. Ezen időszak alatt 294.716 Ft-ot költöttem el az autóra, mely összeget különböző költségkategóriába soroltam az alábbiaknak megfelelően:
- adók, járulékok, biztosítás: Egyértelmű, ide jön a teljesítményadó és a kötelező biztosítás költsége,
- üzemanyag költség,
- kiegészítő dolgok: itt olyan apróságokat szerepeltettem, mint pl. ablakmosó folyadék, műszerfal-tisztító, stb.,
- mosatás: általában magam csinálom kézzel a garázsban, de ha tartósan rossz idő van és már az autó színe sem látszik el szoktam vinni mosóba, ennek is van kiadási vonzata,
- parkolás,
- szerviz- és alkatrészárak: idén volt aktuális a 40 ezres szerviz és volt egy klímatöltés is. Ennek ára szerepel ezen a soron.
- útdíj: elsősorban autópálya-matricára gondolok,
Ezen tételeket forintosítva és százalékos megoszlásukat az összköltséghez képest a következő táblázat tartalmazza:
tétel | költség (Ft) | megoszlás (%) |
adók, járulékok, biztosítás | 40 680 | 13,8 |
üzemanyag | 191 333 | 64,9 |
kiegészítő dolgok | 2 753 | 0,9 |
mosatás | 2 410 | 0,8 |
parkolás | 6 824 | 2,3 |
szerviz- és alkatrészárak | 37 648 | 12,8 |
útdíj | 13 068 | 4,4 |
összesen | 294 716 | 100 |
Innen már csak egy egyszerű lépés és megtudjuk az választ a kérdésünkre, hogy valójában mennyibe is kerül egy kilométer megtétele saját kocsival.
A válasz: 37,81 Ft/km
Na, most ugye az van, hogy ez az érték azt mutatja, hogy a taxitól jóval olcsóbbak vagyunk, de lássuk érdemes-e a tömegközlekedést lecserélni az autózásra. Nálunk jelen pillanatban 6.100 Ft egy kombinált, összvonalas bérlet. Ha a bérlet árából benzint veszek és a fenti összesített egységárral számolok azzal egész pontosan 161,33 kilométert tudok megtenni, ami valljuk be nem sok… Megéri-e? Nem is tudom, egyenlőre talán igen, hisz azért ez mégiscsak akkor megy, amikor én akarom, és nem kell senkihez sem alkalmazkodnom a járműven nyomorogva.
Az érdekesség kedvéért elvégeztem egy másik számítást is, kíváncsi voltam, hogy milyen átlagfogyasztással számolhatok, ha mindent egy kalap alá veszek. Az adatok szerint 579,57 liter üzemanyagot tankoltam el, mellyel ugye a fent már bemutatott távot tettem meg. Ezen számok 7,44 literes átlagfogyasztást eredményeznek. Nem mondom, hogy nem lehetne kevesebb, de ha úgy tekintem, hogy ez aztán teljesen vegyes üzemmódnak felel meg, van benne megpakolt autópálya és néhány kilométeres város is, mentem full légkondis nyári üzemmóddal és elkövettem sok-sok téli hidegindítást, ácsorogtam dugóban és gurultam üresben azt hiszem teljesen elfogadható a kapott érték.
Tekintettel arra, hogy ugye nyaralni nem kötelező elmenni a kapott értékeket megtisztítottam a „szezonális” hatásoktól, azaz kivettem belőle minden olyan tételt, ami a nyaralással összefügg. Lássuk változtak-e a kapott adatok. Az út során 1.617 km-t tettem meg, tehát ezt nyugodtam minuszolhatom, minthogy az út során eltankolt 38.247 Ft-nyi üzemanyagköltséget, 5.754 Ft parkolást és a 8.988 Ft-nyi útdíjat is.
Ennek megfelelően a táblázatunk a következőknek megfelelően módosul:
tétel | költség (Ft) | megoszlás (%) |
adók, járulékok, biztosítás | 40 680 | 16,8 |
üzemanyag | 153 086 | 63,3 |
kiegészítő dolgok | 2 753 | 1,1 |
mosatás | 2 410 | 1,0 |
parkolás | 1 070 | 0,4 |
szerviz- és alkatrészárak | 37 648 | 15,6 |
útdíj | 4 080 | 1,7 |
összesen | 241 727 | 100 |
Ha figyelembe vesszük az újonnan kalkulált értékeket azt kapjuk, hogy a kilométerköltségünk némileg megemelkedett, 6.177,9 kilométert tettem meg 241.727 Ft-ból, azaz:
39,13 Ft-ból jött ki 1 kilométer
A különbség mondhatni elhanyagolható.
És hogy mi a következtetés? Tavaly december 29-én 281 Ft-ért tankoltam egy liter üzemanyagot, míg tegnap (igaz más kúton, mert nem tudok mindig ugyanott tankolni) 354,9 Ft-ért. Az üzemanyagárak alakulását jól szemlélteti a következő grafikon:

Sajnos a hírek szerint a trend folytatódni fog és hamarosan olyan számokat fogunk látni a kútoszlopokon, amikkel az emlékezetes taxissztrájk idején minimum tömeges öngyilkosságokat lehetett volna kieszközölni. Én azt hiszem, amíg van miből (úgy értem lesz hol dolgoznom és az elvégzett munkámért megkapom a fizetésem is) addig egyre jobban összeszorított foggal ugyan, de fogok tankolni, mert autózni muszáj. Ha jól sejtem a 400 Ft-os benzinárnál fogok először megtorpanni, mint egyszeri fakopáncs az erdő széléhez érve, mert az nekem már sok(k) lesz. Akkor talán újra csinálok egy számítást, és ha nem tetsző számok fognak kijönni, komolyan elgondolkodok az autó kiiktatásán az életemből. Nagyon nem szeretném ezt megérni, azt hiszem sok millió autóstársam nevében mondhatom ezt. Meglátjuk…
(Megjegyzés: Az autó értékvesztésével nem számoltam, mert bár tudom, hogy napról-napra olvad az autó ára, annak realizálása majd egy esetleges értékesítéskor fog csak megtörténni, de az még odébb van.)