... van egy jó ötletem
Gyerekkoromban mindig csodálattal néztem az amerikai filmeket, melyekben a szereplők színes papírdarabkákkal a tárcájukban rótták a gondolák közti utcácskákat a nálunk még nem ismert hipermarketekben, melyekkel fizetéskor addig varázsoltak, hogy a végén még majdnem a bolt fizetett nekik, hogy náluk jártak.
Azóta sok idő eltelt, hazánk is a piacgazdaság útjára lépett (még ha mostanában mintha felettes erők arról le is akarnák téríteni), nálunk is megjelentek a hiperek és plázák, sőt, ez utóbbiakat mintha szép lassan meg is unnánk. Túl vagyunk a diszkontok betörésén, kipipálhattuk a 100 –as boltokat és már az outletekbe sem azzal a gyermeki naivitással megyünk a város / ország határain túlra, mint ahogy tettük azt megjelenésükkor.
Ha hihetünk a statisztikáknak a válságból éppen ébredező európai és magyar gazdaság kisker forgalma mintha mostanában kezdene újból erőre kapni, de már nem annyira az un. offline vásárlás a menő (bár gyanítom kenyérért mindig a kisboltba fogunk leugrani még akkor is, ha pld. a Tesco már akár azt is házhoz hozza), hanem a magyar ember is egyre gyakrabban és bátrabban vásárol a neten hazai, vagy még inkább külföldi oldalakról legyen az új vagy használt termékeket áruló „bolt”.
Persze a hazai tradicionális kereskedelem sem ül a babérjain, beveti az összes létező vásárlást ösztönző fegyverét annak érdekében, hogy a vevő által elkölthető korlátos anyagi javak lehetőleg az ő pénztárgépébe vándoroljanak, aminek számos formája létezik. Ezek közül az utóbbi hónapokban, években szembetűnő számomra, hogy idehaza is egyre több a kuponakció, lassan nem is tudatos vásárló az, aki teljes áron vesz valamit, hisz kupon van, csak keresni kell, vagy így, vagy úgy de némi kedvezményt össze lehet kaparni az árusoknál ha résen vagyunk.
Kivágható kupon van a hipermarket katalógusának a végén, kupont küldenek az „önzetlenül begyűjtött” pontjainkért, kedvezményre jogosító papírlapot tesznek az autó ablaktörlője alá, kupont nyomtatnak a blokk végére, 20% -os matricákat dobálnak a postaládába, komplett kuponfüzetet tesznek a női magazinok aktuális számaiba, de külön cégek foglalkoznak kuponos akciók szervezésével világháló szerte és tépegethetjük az akciós hamburgert ígérő képecskéket a Burger Kingtől a McDonald’s –ig mindenhol.
A másik dolog ami e tekintetben feltűnt, hogy a kuponok menetrend szerint érkeznek. Aki kellően rafinált és várni is tud picit, az garantált kedvezményben részesülhet, hisz olyan nincs, hogy előbb utóbb ne legyenek Glamour v. Joy napok, a Spar is óramű pontossággal dobálja a matricákat, a McDonald’s pedig olyan rutinosan küldi a kuponokat, hogy mire lejár az egyik már itt is a másik ív, sőt, ők már az okostelefonra letöltött és bemutatott pdf –et is elfogadják, szóval nincs gond, lehet menni enni bármikor. (Megjegyzem a McDonald’s tényleg annyira kiszámítható, hogy nem is értem alapból miért nem csökkentik inkább az áraikat. Így még csak-csak veszek egy menüt v. szendvicset, de teljes áron már ott tartanak, hogy annyi pénzért már rendes étteremben korrekt kaját is lehet enni, szóval én úgy biztos nem...)
Kupon, kupon everywhere, ember nem tudja, hogy mikor mi érvényes, hol az aktuális beváltási hely stb., stb.
Fentiek ismeretében nagyon csodálom, hogy ezen lehetőségek kiaknázására még nem alakult valami startup biznisz, hihetetlen lehetőségeket látok egy kuponos ajánlatokat aggregáló alkalmazás kifejlesztésében. A technológia adott, az alkalmas készülékek penetrációja rég túl van azon a szinten, ami megérné a dolgot, szóval szerintem ez egy remek potenciával bíró fejlesztési lehetőség, amire simán üzleti modellt is tudnék állítani. Tudom, (ill. vmi mintha rémlene) az apple csinált valami hasonló kupongyűjtögető feature –t iOS alá, de én nem tudom, hogy az pld. nálunk működik-e, mivel nagy visszhangjáról nem hallottam gyanítom, hogy nem.
Kellene egy olyan alkalmazás, ami a kuponokat csokorba gyűjti, azok a készüléken egy kattintásra elérhetővé válnak és mehet is a vásárlás, eladó, vevő egyaránt jól járna. A lehetőségek korlátlanok, helyfüggő szolgáltatások, földrajzilag célzott kuponok, de az is simán megoldható lenne, hogy a keresési előzmények, vagy korábbi vásárlási szokásokat kiismerve maga a rendszer targettálná az aktuális ajánlatot a kedves ügyfél felé. Mostanában folyton órákat nézel a netten? Nesze haver, a körúton sétálva egy kuponos órabolt bejáratához érve jönne a notification, hogy akciós a TAG Heuer Monaco, kupon behív, te meg megveszed ha épp olyanod van. /Az impulzus vásárlás amúgy is nagyon fontos a kereskedelemben. Nyilván nem ilyen tételről beszélve, de őrült összegek mennek el így, nem véletlen, hogy a pénztárgépek előtt mindig van még egy utolsó sornyi apróság, amit a vevő a kosarába dobhat fizetésre várva./ Mekkora lenne már, nem? Mondanám, hogy sci –fi, de nem az, az alapokat ingyenes alkalmazások tömege is tudja, már csak össze kellene rakni egy hasznos egésszé a dolgokat, és akkor olyan végtelen távlatokat már ne is emlegessünk, mint a hamarosan elterjedő telefonos fizetés, hisz mi lenne, ha nem csak bemutatnánk az aktuálisan szóba jöhető kupont a boltban, hanem ki is fizethetnénk a terméket. Isteni lenne és mindenki jól járna. A kereskedő potenciális vásárlókat kapna, a vevő kedvezményes terméket, melyet diszkontált áron nagy-nagy elégedettséggel vásárolna meg és még a környezet is profitálhatna, hisz nem keletkezne annyi szemét plusz még a fákat sem kellene kivágni a kuponok kinyomtatásához.
Na? Milyen ötlet? Vagy van már ilyen, ha igen mi az? Valaki nem társul az ötletbe? Igazán megcsinálhatnánk, de stipi stop all right reserved, az ötlet már az enyém! :-)