K report

15 dolog amit nem tudtál a Rolls-Royce -ról

2014. szeptember 02. - klarky

Azt gondolom a Rolls-Royce autót és márkanevet nem kell senkinek sem bemutatni, hisz korra, nemre, felekezetre való tekintet nélkül mindenki tudja, hogy mit is jelent ez a két szó. A maximális kényelem, luxus szinonimája ez, ami a világ talán legjobb autójában ölt testet és amely velejárója a mérhetetlen gazdagságnak és pompának egyaránt.

Királyok, maharadzsák, diktátorok és uralkodók autói ezek, de megtalálhatóak legendás színészek, zenészek garázsaiban is több, mint száz éve.

Fenti tények szinte evidenciák, ezeket magyarázni sem kell hisz még az is jól ismeri ezen tényeket, aki életében nem találkozott szemtől szemben jelzett cég termékével, van viszont pár olyan dolog, ami meglehetősen érdekes a cég múltjához kapcsolódóan és talán nem hiábavaló felemlegetni őket.

1., A céget 1904-ben Charles Stewart Rolls és Frederick Henry Royce alapította, akikben a műszaki dolgok iránti érdeklődésen kívül nem sok hasonlóság volt. Royce szegény családból származott, így meglehetősen mélyről indult élete útjára. Emberünk először szerszámkészítéssel kereste kenyerét, majd később különböző elektromos dolgok javításával foglalkozott, míg Rolls egy nagyon jómódú milliomos arisztokrata volt, aki vagyonát autók vásárlására, gyűjtésére fordította, sőt versenyezni is járt velük.

Furcsa kimondani, de a „királyok autójának, az autók királyának” megszületése közvetve a francia autóiparnak köszönhető. Történt ugyanis, hogy Royce összespórolt pénzéből vásárolt egy francia autót, amivel már rögtön a birtokbavétel után meggyűlt a baja, ugyanis a pályaudvarról (ahová az autó leszállításra került) már haza sem tudott menni, így ismerőseit kérte meg, hogy ugyan segítsenek neki hazatolni újdonsült szerzeményét.

Rolls szintén autókkal foglalkozott, vállalkozásának profilja történetesen francia autók importja volt, de rengeteg problémával találkozott az általa értékesített autók hibáiból és megbízhatatlanságából eredendően, így ha lehet mondani nem igazán rajongott értük.

Royce – tekintve, hogy szakmájából kifolyólag értett a műszaki dolgokhoz - azon kezdte törni a fejét, hogyan lehetne tökéletesíteni és kiküszöbölni autójának hibáit melyre vonatkozóan rengeteg tervet készített. Ezen vázlatokat egy manchesteri találkozás alkalmával 1904-ben megmutatta Charles Stewart Rolls –nak akit lenyűgöztek az elképzelések és felajánlotta, hogy azok megvalósítására alapítsanak céget. Ez tehát a dátum, amikor is a legendás márka megalakult és rá 3 évre, 1907-ben már el is készült az első saját modell, a Rolls-Royce Silver Ghost, ami még abban az évben el is nyerte a világ legjobb autója címet.

2., A Rolls-Royce modellek három összetéveszthetetlen külső jeggyel rendelkeznek a mai napig, melyek nem mások, mint a hatalmas hűtőrács, az azon megtalálható RR logó és az autó orrát díszítő női alakot formáló szobor.

Rolls-Royce-Phantom_orr_10.jpg

A hűtőmaszkot a görög istenek templomáról, az Akropoliszról mintázták. Az RR ugye adott, de honnan a szobor? Nos, a kitárt kart formázó alak 1911 –óta található meg az összes gyárból kigördülő autón, viszont annak elődje már 1907-ben felkerült egy példány orrára.

A szóban forgó autó egy Lord Montagu nevű úriemberé volt, aki felkérte Charles Sykes szobrászművészt, hogy csináljon neki az autójára egy szobrocskát. A lord az angol autózás egyik úttörője, egyben a The Car magazin szerkesztője volt, aki mellett titkárnőként dolgozott egy Eleanor Velasco Thornton nevű nő (mellesleg színész és modell), akihez nem csak a munkakapcsolat fűzte. A nagy társadalmi különbségek nem tették lehetővé, hogy egymással házasságra lépjenek, így a Lord feleségül vett egy rangjához illő hölgyet, de kapcsolatát Eleanorral nem függesztette fel. Mivel a titkárnő gyakran állt modellt Montagu barátjának Sykesnek kézenfekvő volt, hogy ő legyen a kis szobrocska ihletője, így Eleanor alakja került a hűtőre. És hogy legyen még egy kis csavar a dologban: Az első szobrocska úgy lett elkészítve, hogy bár a ruha azon is lobogott a szélben akárcsak a mai autókon látható változatok, viszont a keze az arc elé volt fordítva és mutató ujját a szája elé tartotta ezzel is jelképezve a kapcsolat titkosságát. A szobor neve egyébként először Spirit of Speed volt, amit később Spirit of Ecstasy –ra változtattak és, hogy ne legyen olyan unalmas a dolog még egy érdekesség: a nő alakot kézzel készítik és öntik, így a folyékony fém kihűlése után az öntőformát letörik a kész szoborról. Ennek az az eredménye, hogy két tökéletesen egyforma Sprit of Ecstasy egyszerűen nem létezik.

3., Ahogy arról már volt szó, a Spirit of Ecstasy minden Rolls sajátja melyet büszkén visel az autó orrán ám ez nem csak a tulajoknak tetszett mindig is, hanem a „gyűjtőknek” is. Kezdetben a szobor bronzból készült és ezüsttel volt bevonva, később áttértek a nikkelre mivel túl sokat elloptak belőlük.

A több, mint 100 éves történet alatt a jelvény először fixen volt rögzítve, később bizonyos országokban balesetveszélyre hivatkozva betiltották és lekerült a kocsi orráról. Szobor ekkor is járt, csak akkor a kesztyűtartóban helyezték el. A mai modellek már újból az orrukon hordják Eleanort, viszont ha a kocsit leparkolják az automatikusan a hűtőbe süllyed és eltűnik.

rolls-royce-gif.gif

4., Egy Rolls-Royce –hoz nem sok extra rendelhető pluszban (lévén, hogy igazából minden már alapáron jár, ami csak elképzelhető) viszont Eleanor kérhető világító üvegből és aranyból is.

5., Amikor 2002-ben a BMW megvásárolta a Rolls-Royce Motors céget (maga az áruba bocsátott vállalatbirodalom több részből áll) a díszítés használati joga nem járt a csomaghoz, azt a licitben résztvevő másik fél, a Volkswagen szerezte meg magának. Na de mit ér egy Rolls Spirit of Ecstasy nélkül? A BMW gyorsan belátta, hogy nem sokat így a felek tárgyalásba kezdtek, melynek az lett az eredménye, hogy csak a használati jogokért a vételáron felül a BMW még 40 millió dollárt fizetett.

A logókon és megkülönböztető jegyekhez kapcsolódottakon túl azonban más érdekességeket is tartogat a cég múltja. Pár ezek közül:

6., Charles Stewart Rolls, az egyik névadó alapító volt az első ember, aki oda-vissza átrepülte a La Manche csatornát.

7., Szintén ő volt, aki 1906 –ban autóval nyerte meg a világ leghíresebb motorversenyét. Hogy ez hogy volt lehetséges? Ebben az időben a világ mai napig leghíresebb és leginkább vágyott Man szigeteki motorversenyen külön kategóriát nyitottak autóknak és ezt kihasználva Rolls két autójukat is benevezte a futamra, melyek közül az egyiket győzelemre is vezette.

rolls_man_island.jpg

8., Rolls, ahogy arról már volt szó az autózáson kívül a repülésnek is nagy szerelmese volt. A sors furcsa fintora, hogy ez a hobbija okozta a halálát is. 1910. július 12-én vesztette repülés során életét, ezzel ő lett az első brit, aki légi szerencsétlenségben veszett oda. Elég kétes dicsőség…

9., Bár a cég 1904-ben már megalakult és 1907-ben már saját modellel rendelkezett egészen a második világháború végéig saját karosszériát nem gyártott. Az RR – számos akkori gyártóval egyetemben – csak alvázat készített és ahhoz a világ legjobb motorját adta, de a „csomagolást” külső cégekre bízta. Ennek eredményeként rengeteg, merészebbnél merészebb Rolls-Royce készült a vevők igényeinek megfelelően, melyből talán a legfurcsább egy indiai maharadzsának készített, finoman szólva is túldíszített verzió volt.

rolls_indiai_maharadzsa.jpg

10., Bár ma már minden eszköz rendelkezésre állna ahhoz, hogy az autókat 100% -ban gépek készítsék a beltér mégis mind a mai napig kézzel készül. Mesteremberek, öreg szakik hagyományos, kézi módszerekkel, a legaprólékosabb technikával hozzák létre az utasteret a vevő kívánságainak megfelelően, ahol tényleg semmi nem szabhat határt a kívánságoknak.

rolls_kézi_munka.jpg

11., A Rolls-Royce az emberek szemében nem más, mint egy luxus autógyártó, holott maga a cégcsoport, mely ezen a néven létezik ettől sokkal több. Motorokat nem csak autókhoz, de hajókhoz és repülőkhöz is gyártanak, sőt

  • 1931-ben az általuk készített motorral hajtott repülőgép volt a leggyorsabb dolog a földön, egy Supermarine S6B típusú repülőgép több, mint 400 mph sebességet ért el,
  • maradva a földön a Rolls-Royce készítette el a világ akkori leggyorsabb autóját is, a Blue Bird –öt. 1930-ban ez a járgány megugrotta a 300 mph –s sebességet,

rolls_blue_bird.jpg

  • azt már tényleg csak zárójelben jegyzem meg, hogy egy Rolls-Royce motort beépítettek egy hajóba is, amivel egy Sir Henry Segrave nevű vállalkozó szellemű úrnak sikerült a vízen is megdönteni korának sebességi rekordját,
  • és ha azt hiszed, hogy a víz alá nem merészkedett a Rolls tévedsz. A Rolls-Royce ugyanis nukleáris reaktort is gyártott atommeghajtású tengeralattjárókhoz, mert ugye miért ne, ha egyszer azt is meg tudták csinálni.

 12., A Rolls-Royce művek alaposan kivették a részüket a fegyverkezésből is. Az általuk készített repülőgépmotorok kerültek a Spitfire és a Mustang repülőkbe, de készítettek a hadsereg számára páncélozott harci járműveket is.

13., Szintén az általuk gyártott hajtóművek dohognak a brit Harrier vadászgépekben, a 777-es Boeingben, a Gulfstream –ekben és egy szintén mára már legendássá nemesedett polgári repülő, a szuperszonikus Concordokban is.

14., Vissza az autókhoz. Royce élete végéig fanatikusan hajszolta az álmát, hogy a világ legjobb autóit készítse el. Élete vége felé járva úgy érezte, hogy az autóik rettentő gyorsak ugyan, de az úttartásuk nem az igazi, ezen mindenképp változtatni szeretet volna. A történet szerint Royce már nagy betegen, a halálos ágyán feküdve skicceket készített egy állítható keménységű lengéscsillapító terveihez, melyet az ápolónőjének adott át. Hogy ötlete életképes volt mi sem bizonyítja jobban, minthogy ma minden valamirevaló versenyautóban állítható keménységű futómű van és ez számos utcai autónak is elérhető felszereltsége.

15., És végül még két érdekesség a mából. Azt már ugye említettük, hogy a mai Rolls –ok Eleanorja parkoláskor automatikusan a hűtőbe süllyed. Ha valaki a barátai előtt villantani szeretne márkaismeretből jó ha tudja, hogy minden mai Rolls kerékközepe bárhogy is fordul a kerék mozdulatlanul áll, és az azon lévő RR logó függőlegesen maradva mindig olvasható.

white_rolls.jpg

És még valami. Az egyik legfrissebb modell, a Wraith megalkotásakor az volt a tervezők álma, hogy bár az autó fix, kemény tetővel bír, mégis olyan érzete legyen sofőrnek és utasnak egyaránt, mintha a csillagos ég alatt haladnának. Ennek érdekében több mint 1600 száloptikás fényforrást fűznek a tetőkárpitba ezzel tökéletes illúziót nyújtva a típust éjszaka használóknak.

wraith_belseje.jpg

S hogy mi jöhet még? Elképzelésünk sincs, hogy mit lehet még belezsúfolni egy guruló ékszerdobozba, de semmi kétségünk ne legyen afelől, hogy a gyáriak tudják, minthogy az elmúlt 110 év alatt is mindig tudták mivel lehet a konkurencia előtt járni. Megtapasztalni a csúcstechnikát gyanítom kevesünknek adatik meg most és a jövőben egyaránt, de nyugodtan készülhetünk a meglepetésekre. Biztos vagyok benne, hogy van még ott, ahonnan ezek jöttek.

forrás: supercompressor, wikipedia, saját gyűjtés

Ha még többet szeretnél olvasni az autózás történelméről ide kattints: KLIKK

A bejegyzés trackback címe:

https://kreport.blog.hu/api/trackback/id/tr916660319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

white zimbabwean 2014.09.03. 08:52:48

Esetleg lehetre arról is írni, hogy sokáig a Bentley testvérmodellje volt a Rolls-Royce-nak.

A nép fia 2014.09.03. 09:41:52

Kéne. De tényleg. Végtelen benzinnel, adómentesen. :-D

walter sobchak 2014.09.03. 19:32:38

Köszi a posztot! A Rolls egy időben híres volt arról is, hogy nem adta meg az autók teljesítményadatait, csak annyit, hogy "adequate" (éppen elegendő) Utóbbi "hagyatéka", hogy ma nem fordulatszámmérő, hanem "erőtartalék-mérő" van a Rollsokban. És ugye a 6,75 liter is híres adat a RR történelmében, ami nem a fogyasztás 100 kilométeren :).

walter sobchak 2014.09.03. 19:38:35

@A nép fia: És - gondolom - szerviz- és fenntartásiköltség-mentesen :D. Az új, katedrális elejű Rollsok nem tetszenek annyira, egy Silver Spirit viszont nagyon jó lenne. Ha. A Boscolo előtt rendszeresen látok egy Phantomot a "saját" 1200 lóerős, 800 millió forintos járművemből :D; az is durva, hogy milyen magas az az autó, kisebb termetű emberek alacsonyabbak nála.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2014.09.03. 20:11:13

@walter sobchak: Köszi a kiegészítést, erről még nem is hallottam. Érdekes valóban ez is! :-)
süti beállítások módosítása