K report

Ezt rejtette a doboz: LEGO Technic 8053 Mobile Crane

2011. február 21. - klarky

Karácsony magasságában láttam meg a polcokon a LEGO Technic sorozatának eme igen impozáns darabját, de tekintve, hogy az ára pont egy hangyányival több, mint pl. amennyibe egy kakasos nyalóka kerül, így próbáltam a megvásárlásától elhessegetni a gondolataimat. A dolog eddig tartott, nem bírtam tovább. Megrendeltem a neten és most itt van. Hogy megérte-e a plátói vágyódást valóságra váltani, arról szóljanak a következő sorok, melyben megpróbálok adni egy kockagyár! féle végigjátszást kiegészítve sok-sok szubjektummal.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
fotó: Brickset
 
I. Alapadatok
 
neve: Mobile Crane (önjáró daru)
sorozatszám: 8053
témakör: Technic
altéma: -
kiadás éve: 2010
kockaszám: 1289 (via Brickset)
minifig: -
ára: kb.26.000 Ft-tól 32.000 Ft-ig, használtan 20.000 Ft
 
II. Mi van a dobozban?
 
A játék tekintélyes, nagy dobozba van csomagolva, ami eléggé meg is van töltve. Pontosan 12 zacskó tartalmát és 8 gumit kell majd összeépítenünk, mely zacskók közül 5 db 1-es számot (ebből lesz maga az autó) és 7 db 2-es számot kapott (melyből  a darutorony fog összeállni).
 
Az összeépítés menetét 3 vaskos füzet tartalmazza, amiből az un. „A” modell megépítéséhez kapunk útmutatót. A „B” modell,  - ami egy kikötői daru - megvalósításához innen szerezhetünk instrukciókat.
 
Az útmutatóba belekerültek a rendszer Power Function-nal (PF) való felszerelésének lépései is (alapból nem jár hozzá motor), ugyanakkor itt ért némi keserűség, hisz a motorizáláshoz kellene plusz két fogaskerék, amit a derék dánok nem adtak ehhez a készlethez, viszont benne van a 8293-as PF szettben, tehát nincs más hátra, meg kell venni azt is, ha nem akar valaki kézzel emelni.  Árukapcsolás rulez, két fogaskerékért vegyek meg egy ~10 ezer forintos szettet, hisz a 8052-esemhez járó motorral így semmire sem megyek.
 
III. Játékmenet
 
Maga az építés, hogy úgy mondjam elég munkás. Így utólag visszagondolva a 8052-es konténerszállító összerakása ehhez képest gyerekjáték volt. A lépések jól követhetők (bár vannak hibák az útmutatóban), ugyanakkor a modell bonyolultsága miatt a folyamat jelentős figyelmet követel. Egészen apró helyekre hihetetlen mechanikákat kell bezsúfolni, ami nem baj, hisz játszva tanulhatunk meg pl. kormányművet építeni.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Kormányű LEGO Technic módra
 
Építés közben gyakran jutott eszembe, hogy első éves gépészmérnököknek szívesen kiadnám házi feladatnak, hogy összerakjanak egy ilyen 8053-ast, hisz jól lehet tanulmányozni rajta a különböző mechanikai elemek működését, elvét. Az egyes fázisokon túljutva nekem nagy öröm volt felfedezni a működő technikákat, pedig jómagam is végighallgattam egy pár gépelemek előadást az egyetemen.
 
Ahogy említettem az 1-es számú zacskók a teherautó alkatrészeit tartalmazzák, ami nagyon jól szerelhető. Egy helyen untam csak a dolgot, ez pedig a 4 db támasztó csáp fel-le mozgó talpainak a megépítése volt, ami a többi funkcionális elemhez képest pici, ugyanakkor nagyon bonyolult és ráadásul egymás után négyet kell belőle összerakni, ami nem kicsit monoton. A több résszel elégedett voltam, igazán élvezettel raktam. Egyébként érdemes kicsit előre gondolkodni szerelés közben, szerintem amikor több hasonló elemet kell építeni jobb egyszerre, párhuzamosan rakni azokat, mint mindig végig menni a lépéseken, aztán vissza lapozni és kezdeni előröl az egészet.
 
Apropó építkezés. Ahogy azt már említettem 3 füzet segíti a munkánkat, amikről azt kell, hogy mondjam olykor meglehetősen slendriánul vezetik a játékost, ráadásul hibákat is véltem felfedezni.
 
Ezek rendre:
 
-          Először is az én példányaim két lapján is megfolyt a kék tinta. Látni lehetett ugyan alatta a rajzot, de nagyon csúnya így. Nem örültem.
 
-          Az útmutató 1-es kötetének 22.-ik oldalán a figyelmes és alapos építő máris egy hibát észlelhet. Itt ugyanis azt mondja az útmutató, hogy a fogaskereket teljesen fel kell húzni a tengelyre. Először megpróbáltam így, de hiába próbálgattam sehogy sem került a tengely a helyére. Aztán rájöttem, hogy azért nem, mert nem kell ütközésig felhúzni, meg kell figyelni, hogy hová kell esnie a kérdéses elemnek csak úgy csúszik a megfelelő pozícióba.
 
-          Egy másik észrevétel, ami apró figyelmességet igényelt volna a készítők részéről a gömbcsuklók szerelésénél van. Itt ugyanis sehol nem mondják, hogy azok nem oldalszimmetrikusak, így csak egy irányból lehet a gömbre pattintani őket. (ezek fogják mozgatni a kitámasztó csápokat) Próbálgattam, erőltettem, mire rájöttem, hogy azért nem megy, mert fordítani kell rajta. Úgy már szinte magától kerül a helyére.
 
-          Az aktuátor beépítéséről szóló résznél simán ugrott a szerző pár pontot, 5-6 majd 9 jön. Na, itt már kicsit morcos voltam. Látszólag nem hiányzik lépés, de akkor is. Egyszer átnézhették volna.
 
-          De ezzel a hibák sora még nem ért véget. A 2-ik füzet 58-ik oldalán azt mondja az utasítást, hogy az elemeket toljuk rá a tengelyre. Ok, de mégis meddig? Ezt általában egy 1:1 arányú rajzzal jelölni szokták, itt sajnos kimaradt. Már beépítve kell bűvészkedni, hogy jó legyen a dolog. Máshol az elemek nincsenek megfelelően jelölve. Van olyan, ahol szürkés talpas tengelyt kellene kikapnunk a dobozból, amiből persze rögtön két méret is van. Mégis, most melyik legyen? A rövid, vagy a hosszú kérdezheti a játékos. Nem jelölik külön, de elárulom, a hosszabbik lesz a jó.
 
-          Van, ahol felhívnak, hogy vegyünk két fogaskereket, de csak az egyiket mutatják, hogy hová kell beépíteni, a másik helyét lehet keresni az addig már kellően bonyolult szerkezeti rajzon. Itt már sokadszor futott át az agyamon a gondolat, hogy ezt egy 11 éves gyereknek? Süvegelek a korosztálynak, ha ezt segítség nélkül megoldják…
 
-          És végül egy utolsó. Már majdnem kész a mű, amikor a gémet mozgató tengelyt kell összerakni elemekből. A rajz szerint fekete toldó elemet kellene keresnünk, ami persze már rég elfogyott, viszont van még ép kettő világosszürke. Naná, hogy az kell oda. Ha én cseréltem fel valahol korábban a színeket, akkor mea culpa, de tekintettel arra, hogy ezekre a dolgokra különösen szoktam figyelni nem hinném, hogy így esett a dolog. (Javítva, lásd kommentek!)
 
Na hibából legyen elég ennyi, hisz ezek inkább érdekességek, a lényeg a játék. A játék, ami ettől függetlenül nagyon jó játékélményt kínál. Az építés bruttó kb. 20 órájából (ne legyen releváns, hisz közben fényképezgettem, állítgattam, fényt kerestem, stb.) kb. kétszer volt mélypontom, amúgy nagyon élveztem a dolgot. Volt jó pár számomra ez idáig ismeretlen elem, de szerencsére ezek nem öncélúak, mindennek megvan a maga helye, funkciója. (pl. a támasztókarokat a helyére segítő kis madárcsőr funkcióját el nem tudtam képzelni mi lehet, de helyére kerülve értelmet nyer és rém vicces. :-) )
 
Ugyanakkor pl. hogy az első ülésbe minek kell 4 kék stift, ami összefogja a két felet azt nem igazán értem, csak nem elemszámot akartak növelni?
 
Jómagam első nap estig az autó megépítéséig jutottam, aztán aludni mentem. Másnap onnan folytattam a munkát, ami kizárólag a darutorony megépítésével telt. Nem tanulságnélküli a dolog, fantasztikus kis szerkezetet álmodtak meg a mérnökök. Bonyolult funkcionális elemek sora került a házba, ami garantálja a műszaki élményt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Eddig jutottam az első nap végéig
 
Amúgy itt megjegyezném, hogy a megvásárlás előtt sokat hezitáltam, hogy megéri-e a szett az árát, „van-e benne anyag”? Ennek kapcsán kérdezősködtem a kockagyáron! is, ahol [Vendor] kommenttárs segítségével végül meggyőztem magam és igaza volt. Nagyon tömör a cucc és tekintélyes súlya is van a kész műnek. Apropó súly.
 
Amikor nézegettem a gyári hivatalos animációt a daruról én úgy láttam, hogy a 4 kormányozható kerék közül a 2 belső kanyarodáskor sodródik. Arra gondoltam semmi baj, nyílván a tervezők nem vesződtek azzal, hogy a 2 belső kerék más sugarú íven fordul, mint a 2 szélső, hagyták a teljesen egyforma kormányművek beépítését és kész, mégiscsak ez egy játék, nem kell véresen komolyan venni a dolgot. Nos, kedves olvasó, lehet kapaszkodni, a valóságban más a helyzet! A kerékpárok korrektül futnak a saját ívükön, nem sodródik semmi, úgy fordul a daru, mint egy sínautó. Igazából ennél a súlynál és ilyen tapadású gumiknál gondot is jelentene, ha nem így történne a dolog, de tényleg remekül meg van szerkesztve minden. Meglepően kicsi a hordozó szerkezet fordulási körátmérője, ha ez a valóságban is így van, akkor egy ilyennek a sofőrje jobban teszi, ha figyel, mert egy jobbos kanyarban könnyen ív helyett az árokban találhatja magát. :-)
 
Ez a része tehát perfekt a dolognak, de van amivel nem vagyok maradéktalanul elégedett. Több helyen lehet olvasni, hogy a kitámasztó csápok inkább díszként szolgálnak, sem nem masszívak, sem nem rögzítik a darut emelés közben. Sajnos ez valóban így van, mókás, ahogy szinkronban ki-be járnak, de semmi több. Ráadásul, az én példányomon az elsők maguktól nem is kerülnek a helyükre összezáráskor, megakadnak a kis „madárcsőrben” (remélem, aki már túl van a készleten tudja miről beszélek, aki meg nem, az most ne figyeljen ide :-) ) és picit kézzel emelni kell rajta, hogy a helyére csússzon. Ez másnál is ilyen?
 
Elmondhatom, hogy nem bántam meg a készlet megvásárlását, igazán komoly darabot sikerült megálmodniuk a gyáriaknak. Ha azt a két plusz fogaskereket is ideadták volna, ami a motorizáláshoz kell, sokkal boldogabb lennék.
 
IV. Értékelés
 
8/10 a kockákért: Ahogy arról az írás elején már megemlékeztem tekintélyes az elemszám, számos megszokott és különleges elem van a készletben. Technices MOC-olóknak egy jó kis forrás lehet. Jómagam fejben már megálmodtam egy targoncát, de tekintettel arra, hogy mennyi idő és energia ment el az „A” modell összerakására pillanatnyilag eszemben sincs szétszedni, így a sima „B” modell megépítése is várat majd magára.
 
7/10 ár: Hogy is mondjam csak, önáltatás lenne azt mondani, hogy olcsó a daru, persze a szerelemben a pénz nem számít, ráadásul ugye ilyenkor mindig meg tudja ideologizálni magának az ember, hogy miért is érte meg a dolog. :-) Maradjunk annyiban, hogy ez ennyi, nem is tudom, pillanatnyilag talán csak a 8258-as teherautó és a 8043-as excavator drágább ettől.
 
7,5/10 a játékélményért és csak azért nem több, mert a két fogaskerékért és az instrukciós hibákért nagyon haragszom. Jól kikapcsol az alkotás folyamata, én annyira koncentráltam, hogy mindkét nap estéjére megfájdult a fejem. De megérte a dolog bátran állíthatom!
 
7,5/10 összességében. Kellemes szett, igazi műszaki csemege, mérnöki bravúr. Pl. ahogy a váltómű ki van találva a daruban, mely az emelésért süllyedésért, gém kinyújtásért, behúzásáért, kötél leengedéséért és felhúzásáért felel, na azt még mindig nem teljesen értem! :-)
 
Aki szeret agyalva építkezni, annak feltétlenül ajánlom, átépítésre is kiváló alap, de csak egy polcon üvegbúra alatt is megállja a helyét!
 
Bonusz: készítettem egy rövidke stop motion videot csak a teherautóról. A torony tele volt annyi mütyürrel, hogy hiába fotóztam, érdemi változás nem látszott. Ezért ennél a "fél" megoldásnál maradtam...
 
 

 

Ja, és még valami! Ez a felirat a doboz oldalán található. Hát nem dobban tőle hatalmasat a hazai játékos szíve? :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kreport.blog.hu/api/trackback/id/tr192677310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

[Vendor] 2011.02.22. 23:46:44

:)

- Útmutatón megfolyt tinta tényleg suxx. Szerencsére az enyémből kimaradt ez a feature :(
- Az 1/22 biztos, hogy rossz? Ha a tengelyre nem tolod rá koppanásig a fogaskareket (a toldóig), akkor nem fogod tudni betolni jól, mert a fogaskerék beleütközik a fogaslécbe. Így viszont bemegy a másik toldóba a túloldalt, és aztán utolsó mozzanatként rátolod a fogaskereket a fogaslécre, ahogy a piros nyíl is mutatja.
- Az aktuátor a 2/61? Nálam nincs ugrás. :O
- A gém kitolóhoz 3db fekete toldó kell. Kettő feketét a szürkék helyett szerintem az aktuátor alatti keresztrúdhoz használtál fel. De, hogy a 3. hovalett? (15db van belőle összesen. 4 kitámasztó, 4 fülke, 2 a pf motor alatt, 1 a cérna gombolyag utáni első csigánál, 1 a pf motor melletti aktuátor áttételnél, 3 a gém kitoló tengelyen)

Az első kitámasztó tartó madárcsőr (hehe) biztos jó helyen van? Mert nekem nem akad.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.02.24. 13:08:02

- a tinta az már csak ilyen, bizti beszórakozott a gépmester 8-)
- a tengellyel bíbelődtem, de nekem csak visszább húzva ment be úgy viszont rögtön. Lehet, h baj van a kézügyességemmel? 8-)
- aktuátor: 2/52. Csak azt ne mondja nekem vki, hogy visszautal az 50ik oldalon lévő 7-8-ra, mert akkor becsokizok! 8-)
- a gém toldói kapcsán élek a posztban már saját magamnak felkínált mea culpa lehetőségével. Alaposan megnéztem és rájöttem, hogy a torony menetirány szerinti első kereszttengelyéhez (amit te is írtál) használtam fel a két feketét (oda világos szürke kell), egyet pedig jó helyre tettem, azaz fent volt.
Mivel nagyon nem szeretem, ha nem jól vannak összerakva a modellek szétszedtem ma az egészet. Hát nem volt egy népünnepély, de kicseréltem! 8-) Most klassz!!!!
- a madárcsőrt érzéssel, nem erőltetve icipicit lejjebb nyomtam. Most jobb, de vhogy nem az igazi, hátul jobban rácuppan a kar.
- viszont nézegetve ezt a leírást a motorizáláshoz ha jól látom még több dolog hiányzik. Kellene két fogaskerék a 8293-ból, egy 5ös szürke tengely és egy apró fogaskerék ezen tengely végére, mely ha jól sejtem a motor nyomatékát fogja kivinni és átadni. Ez mind hiányzik??? Neked hogy van?

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.02.24. 13:08:54

@[Vendor]: Válaszoltam, csak elfelejtettem megnyomni a "válasz erre gombot"! 8-)

[Vendor] 2011.02.28. 19:28:47

@klarky:
ja latom az aktuatort... pedig de. Ha megnezed elkezdi osszeszerelni a hatuljat, es az aktuatorra felrakosgatott fogaskerekeket mint kulon muveletet es kulon elemet, 1-tol szamozza, majd ha kesz es beepited ott folytatja ahol abbahagyta.

a motorizalashoz a motor, feher+szurke+kis szurke fogaskerek a 8293-asban van. (vagy a kek teherautodban ;))) az 5-os tengely az megmaradt a daru osszeszerelese uten elvileg.

GGerg · http://gergoblogja.blog.hu 2011.03.02. 22:15:24

Ez már nem igazi LEGO sajnos..

Vladislav úrfi 2011.03.06. 14:48:52

nekem is ez jutott eszembe, ez miért lego? :) persze elismerem a technikai részét.

húú, milyeneket játszottam anno legókkal.. várososat buszokkal, mentővel, rendőrautóval; vagy western cowboy-osat, sheriffel (aki mellett city-s rendőr szolgált), középkori kardos szereplőkkel, bennszülöttekkel, és indiánokkal vegyítve :)
süti beállítások módosítása